Ukrainalaisia tutkijoita Aleksanteri-konferenssissa

Järjestyksessään 21. vuosittainen Aleksanteri-konferenssi, ”The New Era of Insecurity”, kokoaa Helsingin yliopistolle yli kaksisataa tutkijaa eri puolilta Eurooppaa ja maailmaa keskustelemaan Venäjän hyökkäyssodan globaaleista vaikutuksista. Konferenssi järjestetään 26.–28. lokakuuta hybridimuotoisena. Osallistumisrekisteröinti tapahtumaan on nyt avoinna yleisölle.

Venäjän hyökkäystä Ukrainaan käsitellään lukuisissa konferenssin paneeleissa ja täysistunnoissa. Ukrainalaiset tutkijat osallistuvat esimerkiksi paneeleihin, jotka käsittelevät kansalaisyhteiskuntaa, ihmisoikeustilannetta ja Ukraina-tutkimuksen kehittämistä. Yksi konferenssin pääpuhujista on Kiovan Mohyla-Akatemian sosiologian laitoksen apulaisprofessori Tamara Martsenyuk. Hän luennoi tapahtuman pääsessiossa torstaina 27. lokakuuta.

”Mielipidekyselyiden mukaan useimmat ukrainalaisnaiset olisivat valmiita ottamaan osaa aseelliseen puolustukseen. Esittelen kyselyiden tuloksia luennollani 'Naisten osallistuminen Ukrainan puolustamiseen Venäjän sodassa'.”

Martsenyuk osallistuu konferenssissa myös väitöskirjatutkija Jonna Alavan (MPKK ja Helsingin yliopisto) järjestämään sodan sukupuoli- ja seksuaalisuusnäkökulmia purkavaan paneeliin sekä apulaisprofessori Inna Melnykovaskan (CEU) järjestämään pyöreän pöydän keskusteluun Ukrainan tutkimuksen tulevaisuudesta.

Tamara Martsenyuk näkee tutkijan työnsä yhtenä Ukrainan vastarinnan muotona:

”Minun puolustusrintamani on akateemisessa työssä. Opetan etänä kotiyliopistossani, osallistun tapahtumiin, annan haastatteluja ja lausuntoja toimittajille ja kirjoitan artikkeleita kertoakseni tästä kamalasta sodasta.”

Aleksanteri-konferenssi tukee Ukrainan tutkimusyhteisöä tarjoamalla osallistumismaksun sekä matkatukea paikan päälle saapuville. Lisäksi konferenssiin palkataan avustajiksi muutamia sotaa paenneita ukrainalaisopiskelijoita Helsingin yliopistolta.

"On tärkeätä, että kuuntelemme ukrainalaisia tutkijoita, kun keskustelemme Venäjän aggressiivisen sodan vaikutuksista", kommentoi apulaisprofessori Katri Pynnöniemi, konferenssin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja.

"Me järjestäjät olemme kiitollisia siitä, että moni ukrainalaistutkija pääsee paikan päälle jakamaan asiantuntemustaan muille konferenssivieraille sekä etänä tapahtumaa seuraavalle laajemmalle yleisölle."

THE NEW ERA OF IN­SEC­UR­ITY: How Rus­si­a’s War in Ukraine Changes the World

21. Aleksanteri-konferenssi 26–28 lokakuuta
Pääsessiot (plenaryt) nähtävissä striiminä maksutta.
Täysi etäosallistuminen 60 €. Osallistuminen paikan päällä 120 €.
Lue lisää konferenssin virallisilla kotisivuilla: The New Era of Insecurity.

Apul.prof. Tamara Martsenyuk

Tamara Martsenyuk on Kiovan Mohyla-Akatemian apulaisprofessori sosiologian laitoksella. Hän on erikoistunut yhteiskunnallisten rakenteiden ja sukupuolen tutkimukseen. Eräs hänen keskeisistä tutkimuskohteistaan on naisten armeijaosallisuus.

Aleksanteri-konferenssissa:

Women’s Participation in Defending Ukraine in Russia's War | Plenary II | To 27 loka klo 11
Puheenjohtaja: Bettina Renz | Puhuja: Tamara Martsenyuk

The Role of Gender and Sexuality in Russia´s War against Ukraine PT2 | Paneeli 5C | To 27 loka klo 17.15
Puheenjohtaja: Anni Lappela | Panelistit: Polina Kislitsyna, Tamara Martsenyuk, Maryna Shevtsova ja Pauliina Lukinmaa

The Role of Academic Communities in Shaping the New Era of Ukrainian Studies | Plenary VI | Pe 28 loka klo 16.15
Puheenjohtaja: Inna Melnykovska | Puhujat: Tamara Martsenyuk, Dominique Arel (online), Emily Channell-Justice (online) ja Olesya Khromeychuk (online)