Haku maisteritasoiseen VIExpert-ohjelmaan avoinna nyt

Haluatko hankkia erityisosaamista osaksi maisterintutkintoasi? Kiinnostaako itäisen Euroopan (ml. Ukraina, itäisen Keski-Euroopan, Kaakkois-Euroopan ja Baltian maat), Venäjän, Keski-Aasian tai Etelä-Kaukasuksen maiden asiantuntijuus? Hae VIExpertin maisteritasoiseen erikoistumisohjelmaan 18.4.2023 mennessä!
VIExpert - Tiesi itäisen Euroopan, Venäjän, Keski-Aasian ja Etelä-Kaukasuksen asiantuntijaksi

Venäjän ja itäisen Euroopan asiantuntijaopinnoissa eli VIExpertissä yliopisto-opiskelijat voivat muotoilla maisterintutkinnoistaan yksilöllisen kokonaisuuden. Kookonaisuudessa on mahdollista yhdistää monitieteiset alueopinnot esimerkiksi humanistisen, yhteiskuntatieteellisen, teknisen tai kaupallisen alan maisterintutkintoon.

VIExpert on kouluttanut satoja asiantuntijoita, jotka ovat työllistyneet valtionhallintoon, järjestöihin, yrityksiin, tutkimusmaailmaan tai politiikkaan. Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa on muuttanut radikaalisti maailmanpoliittista tilannetta, ja Venäjä-yhteistyö on lopetettu monella alalla toistaiseksi. Siitä huolimatta Venäjä-osaamista tarvitaan Suomessa myös tulevaisuudessa. Itäisen Euroopan (erityisesti Ukraina) ja Keski-Aasian osaamiselle on myös kasvavaa kysyntää.

VIExpert on Helsingin yliopiston Aleksanteri-instituutin koordinoima 12 suomalaisen yliopiston yhteinen opintokokonaisuus. VIExpert-opiskelijat saavat käyttöönsä kaikkien mukana olevien yliopistojen opetustarjonnan itäisen Euroopan, Venäjän ja Keski-Aasian tutkimuksen alalla. Valittavana on vuosittain yli 60 kurssia eri tieteenaloilta sekä lähi- että etäopetuksena. Elokuun lopulla järjestettävä VIExpert-kesäkoulu sekä johonkin opintoalueen maahan suuntautuva opintomatka keväällä 2024 tai 2025 tarjoavat tilaisuuden myös verkostoitua eri yliopistojen opiskelijoiden ja tutkijoiden kanssa ja kehittää työelämävalmiuksia.

Haku opintoihin on auki 18.4. asti ja valintapäätöksestä ilmoitetaan viimeistään 23.5. Lisätietoja voi kysyä sähköpostilla tai puhelimitse (arkisin klo 9–16) opintokokonaisuuden yhteyshenkilöiltä: yliopistonlehtori, VIExpertin johtaja Sirke Mäkinen ja koulutussuunnittelija, VIExpert-koordinaattori Hanna Peltonen.

Lisätietoja antavat
Hakukriteerit
  • Tiedossa maisteriopinnot verkoston jäsenyliopistossa
  • Kandidaattivaiheen opinnot loppusuoralla tai valmis kandidaatintutkinto