Aleksanteri-instituutin erikoiskirjasto siirtyy kesäkuussa Kaisa-talon toiseen kerrokseen

Muutto tapahtuu 19.–30.6. välisenä aikana, jolloin erikoiskirjasto on pois käytöstä. Heinäkuusta ma 3.7. alkaen erikoiskirjaston kokoelma on saatavilla kaikille Helka-kortin haltijoille Kaisa-talon tavallisten aukiolojen ja lainaussääntöjen puitteissa.

Aleksanteri-instituutin tiloissa sijaitseva Venäjän ja itäisen Euroopan tutkimuksen erikoiskirjasto siirtyy kesäkuussa Helsingin yliopiston pääkirjasto Kaisa-talon tiloihin kirjaston toiseen kerrokseen. Erityisesti yhteiskuntatieteiden ja humanististen tieteiden aloilta kirjallisuutta sisältävä erikoiskirjaston kokoelma on aiemmin ollut saatavilla lähinnä tutkimuskäyttöön. Nyt kokoelma avautuu kaikille Helsingin yliopiston kirjaston käyttäjille niin luettavaksi paikan päällä Kaisa-talon lukusaleissa kuin 28 päivän kotilainaan. Kirjoja voi varata ja lainoja uusia digitaalisesti Helka-tietokannassa muiden yliopiston kirjaston kirjojen tapaan.

Enemmistö erikoiskirjaston kirjoista säilytetään yhtenäisenä kokoelmana. Osa kirjastossa jo aiemmin saatavilla olevista kurssikirjoista sijoitetaan kurssikirjojen yhteyteen, ja esimerkiksi kaunokirjallisuus sijoitetaan muiden kaunokirjojen pariin. Kaikille niille, joilla on parhaillaan erikoiskirjaston kirjoja lainassa, tiedotetaan siirrosta erikseen henkilökohtaisesti. Jos lainassa olevan kirjallisuuden eräpäivä sijoittuu 19.–30.6. väliselle ajalle, kirjojen lainausaika pitenee automaattisesti heinäkuun puolelle. Lainassa olevia kirjoja voi erikoiskirjaston ollessa poissa käytöstä palauttaa joko Kaisa-talon asiakaspalveluun tai Aleksanteri-instituutin informaatikko Olga Kaijalaiselle.