Motivaatio ja oppiminen -kirjan julkistusseminaari

Tervetuloa Motivaatio ja oppiminen -kirjan julkistusseminaariin Helsingin yliopistolle. Tilaisuus on samalla professori Jari-Erik Nurmen muistoseminaari.

Tilaisuus järjestetään perjantaina 20.4.2018 klo 9:30–13:00, Athena-rakennuksen salissa 302 osoitteessa Siltavuorenpenger 3A. Ilmoittaudu kahvitarjoilun järjestämiseksi 11.4. mennessä osoitteessa https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/88127/lomake.html

Julkaistava kirja käsittelee motivaation ja oppimisen yhteyttä uuden motivaatiotieteen avulla, käytännön opetustyötä unohtamatta. Julkistustilaisuudessa kirjan kirjoittajat kertovat lyhyesti artikkeleistaan ja jakavat muistojaan professori Jari-Erik Nurmesta.

Ohjelma

Tilaisuus alkaa kahvitarjoilulla 9:30 alkaen

10:00   professori Katariina Salmela-Aro (Helsingin yliopisto): Jari-Erik Nurmi: Motivaation ja oppimisen tiennäyttäjä
10:15   emeritusprofessori Pekka Niemi (Turun yliopisto): Ystävämme ja kollegamme Jari
10:30   projektipäällikkö Tiina Silander (OKM): Opetus- ja kulttuuriministeriön tervehdys
10:45   tutkijatohtori Sami Määttä (Jyväskylän yliopisto): Ajattelu- ja toimintatavat opintomenestyksen selittäjinä
11:00   dosentti Elina Kuusisto (Helsingin yliopisto): Kasvun ajattelutapa motivoi oppimaan
11:15   professori Marja Vauras (Turun yliopisto): Motivationaalisesti haavoittuvat lapset kasvun eri poluilla

11:30   tauko

11:45   apulaisprofessori Jaana Viljaranta (Itä-Suomen yliopisto) & tutkijatohtori Heta Tuominen (Helsingin yliopisto): Oppiaineiden arvostukset: Tärkeää, hyödyllistä, kiinnostavaa vai kuormittavaa
12:00   yliopistotutkija Noona Kiuru (Jyväskylän yliopisto): Kaveriverkostot ja oppimismotivaatio
12:15   apulaisprofessori Hanna Järvenoja & tutkijatohtori Kristiina Kurki (Oulun yliopisto): Motivoidutaan yhdessä
12:30   tohtorikoulutettavat Sini Riikonen & Kati Sormunen (Helsingin yliopisto): Ryhmän oppimismotivaatio ja sitoutuminen yhteisöllisessä keksintöprojektissa
12:45   professori Marja-Kristiina Lerkkanen (Jyväskylän yliopisto): Opettajan merkitys oppimismotivaatiolle