RCT-vaihe – kuvaus ja arviointi:
Millainen on Let’s Move It -ryvässatunnaistetun vaikuttavuustutkimuksen tutkimusasetelma?
Hankonen, N., Heino, M., Araujo-Soares, V., Sniehotta, F.F., Sund, R., Vasankari, T., Absetz, P., Borodulin, K., Uutela, A., Lintunen, T., & Haukkala, A. (2016). “Let’s Move It” – a school-based multilevel intervention to increase physical activity and reduce sedentary behaviour among older adolescents in vocational secondary schools: Study protocol for a cluster-randomized trial. BMC Public Health, 16 (1), 451. https://doi.org/10.1186/s12889-016-3094-x
Muut linkit: [ResearchGate]
Millaiset muistutusviestit vaikuttavat opiskelijoiden liikemittarin käytössä parhaiten?
Heino, M. T. J., Knittle, K., Haukkala, A., Vasankari, T., & Hankonen, N. (2018). Simple and rationale-providing SMS reminders to promote accelerometer use: a within-trial randomised trial comparing persuasive messages. BMC Public Health, 18(1), 1352. https://doi.org/10.1186/s12889-018-6121-2
Mitä tapahtui Let's Move It -interventiotutkimuksen opettajainterventiossa?
Köykkä, K., Absetz, P., Araújo-Soares, V., Knittle, K., Sniehotta, F. F., & Hankonen, N. (2019). Combining the reasoned action approach and habit formation to reduce sitting time in classrooms: Outcome and process evaluation of the Let’s Move It teacher intervention. Journal of Experimental Social Psychology, 81, 27–38. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2018.08.004
- Keskeiset tulokset: Interventiohaaran opettajat vähensivät opiskelijoiden istumista enemmän kuin verrokkihaaran opettajat omiensa. Eroa interventio- ja verrokkihaarojen välillä selittivät käsitykset muiden toiminnasta (deskriptiiviset normit), aikomus (motivaatio) ja käyttäytymismuutostekniikkojen käyttö toiminnanohjauksessa
Mitkä intervention osat tai piirteet toimivat erityisen tärkeinä havahduttajina tai oivalluksen aiheuttajina liikunnan tai liikuntaan suhtautumisen muuttamiseksi nuorten itsensä kertoman mukaan?
Kostamo, K., Jallinoja, P., Vesala, K. M., Araújo-Soares, V., Sniehotta, F. F., & Hankonen, N. (2019). Using the critical incident technique for qualitative process evaluation of interventions: The example of the “Let’s Move It” trial. Social Science & Medicine, 232, 389–397. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2019.05.014
Millainen oli LMI-tutkimukseen osallistuneiden 1165 opiskelijan tilanne (esim. liikunnan määrä, motivaation lähtötaso) lähtömittauksessa? Mitkä ovat uusien visualisointimenetelmien sekä verkostoanalyysin mahdollisuudet perus-aineiston kuvaamisessa?
Heino, M. T. J., Knittle, K., Fried, E., Sund, R., Haukkala, A., Borodulin, K., … Hankonen, N. (2019). Visualisation and network analysis of physical activity and its determinants: Demonstrating opportunities in analysing baseline associations in the Let’s Move It trial. Health Psychology and Behavioral Medicine, 7(1), 269–289. https://doi.org/10.1080/21642850.2019.1646136
Tekeillä olevat tai arvioitavana olevat tutkimukset:
Hankonen, N., Vasankari, T., Haukkala, A., et al. (2018). Effects of the Let’s Move It intervention on physical activity and sedentary behaviour among vocational school students: A cluster-randomised trial. Valmisteilla.
- Pääkysymys: Onko LMI-interventio vaikuttava istumisen vähentämiseksi ja vähän liikkuvien opiskelijoiden liikunnan lisäämiseksi?
Heino, M., Araujo-Soares, V., Sund, R., Vasankari, T., Hardeman, W., Sniehotta, F. F., Hankonen, N. Description of substantive hypotheses: Let’s Move It intervention mechanisms of impact on physical activity. Registered hypothesis.
Hankonen, N., Absetz, P., & Araujo-Soares, V. (2019, April 4). Changing activity behaviours in vocational school students: The stepwise development and optimised content of the ‘Let’s Move it’ intervention. Pre-print. https://doi.org/10.31234/osf.io/ak68f
Kostamo, K. Friends’ role in long-term PA increase. Perceptions of social support in trial participants’ interviews. Valmisteilla.
Heino, M., Noonan, C., Knittle, K., Hankonen, N. Evaluating mechanisms of impact under complexity: Considerations for intervention research. Valmisteilla.
Palsola, M., Kostamo, K., Renko, E., Lorencatto, F., & Hankonen, N. (2019). How do participants engage with the Let’s Move It intervention? Thematic analysis of adolescents’ interviews. Pre-print. https://doi.org/10.31234/osf.io/34ges