Olemme tuottaneet myös käytännön interventiomateriaaleja (mm. ohjaajakäsikirjat, powerpoint-slidesetit, julisteet), joita voi hyödyntää ei-kaupalliseen käyttöön materiaalipankistamme: www.letsmoveit.fi.
Esitutkimusvaiheessa 2012-13 tutkimusryhmä tutustui ilmiöön kohderyhmässä ja kontekstissaan, aiempaan tutkimusnäyttöön ja mahdollisiin interventiokeinoihin.
Laadullinen tutkimus ammattiin opiskelevien liikuntakäsityksistä
Liimakka, S., Jallinoja, P., & Hankonen, N. (2013). Liikutaan ja/vai hengaillaan? Ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien nuorten liikuntasuhde osana elämänkokonaisuutta. Liikunta & Tiede, 50 (6), 32–39.
[ResearchGate]
Osallistamisen keinot
Aistrich, A., & Absetz, P. (2013). Osallistavalla otteella nuoret kumppaneiksi terveyden edistämisen tutkimuksessa, Liikunta ja Tiede, 50 (6) 9-15.
[ResearchGate]
Miten luoda teoriaan ja tutkimusnäyttöön pohjautuva interventio?
Hankonen, N., Hynynen, S-T., & Laine, H. (2014). Lisää liikuntaa opiskelevan nuoren arkeen – Miten rakentaa teoriaan ja tutkimusnäyttöön perustuva interventio? Liikunta & Tiede, 4, 51-57. [ResearchGate]
Mikä selittää sosioekonomisia eroja fyysisessä aktiivisuudessa?
Hankonen, N., Heino, M. T. J., Kujala, E., Hynynen, S.-T., Absetz, P., Araújo-Soares, V., … Haukkala, A. (2017). What explains the socioeconomic status gap in activity? Educational differences in determinants of physical activity and screentime. BMC Public Health, 17(1), 144. https://doi.org/10.1186/s12889-016-3880-5
[ResearchGate]
Millaiset keinot ovat aiemmissa vastaavissa interventiotutkimuksissa osoitettu olevan yhteydessä vaikuttavuuteen nuorten liikunnan lisäämisessä?
Hynynen, S.-T., van Stralen, M. M., Sniehotta, F. F., Araújo-Soares, V., Hardeman, W., Chinapaw, M. J. M., … Hankonen, N. (2016). A systematic review of school-based interventions targeting physical activity and sedentary behaviour among older adolescents. International Review of Sport and Exercise Psychology, 9(1), 22–44. https://doi.org/10.1080/1750984X.2015.1081706
[ResearchGate]
Miten itsemääräämisen teoria soveltuu lasten ja nuorten liikunnan edistämiseen?
Hynynen, S-T, & Hankonen, N. (2015). Autonomiaa tukien aktiivisemmaksi? Itsemääräämisen teoria lasten ja nuorten liikunnan edistämisessä. Kasvatus, 46 (5), 473-487.
[ResearchGate]
Omaehtoinen ja “pakotettu” motivaatio sekä itsesäätelytekniikat (suunnittelu & omaseuranta) nuorten liikunnan ennustajina
Nurmi, J., Hagger, M. S., Haukkala, A., Araújo-Soares, V., & Hankonen, N. (2016). Relations Between Autonomous Motivation and Leisure-Time Physical Activity Participation: The Mediating Role of Self-Regulation Techniques. Journal of Sport and Exercise Psychology, 38(2), 128–137. https://doi.org/10.1123/jsep.2015-0222
[ResearchGate]
Minkälaisia merkityksiä nuoret liittävät liikuntaan ja sen muutoksiin elämänkaaren aikana?
Kostamo, K., Vesala, K. M., & Hankonen, N. (2017). Leikistä harrastukseen, hyötyyn ja pelailuun: liikunnan merkitysten muutokset nuorten kilpakirjoituksissa. [From game to hobby, benefit and play: Meanings of physical activity and its change in competitive writings of adolescents]. Psykologia, 52(1), 23–37.
Mitkä avaintapahtumat liittyvät nuorten liikuntasuhteen muutokseen elämänkaaren aikana? Kostamo, K., Vesala, K. M., & Hankonen, N. (2019). What triggers changes in adolescents’ physical activity? Analysis of critical incidents during childhood and youth in student writings. Psychology of Sport and Exercise, 45. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2019.101564
Miten opettajat asennoituvat istumisen vähentämistavoittesiin oppilaitoksissa, ja mitkä keinot ovat hyväksyttävimpiä heidän näkökulmastaan?
Laine, H., Araújo-Soares, V., Haukkala, A., & Hankonen, N. (2017). Acceptability of Strategies to Reduce Student Sitting: A Mixed-Methods Study With College Teachers. Health Promotion Practice, 18(1), 44–53. https://doi.org/10.1177/1524839916677209
[ResearchGate]
Onko Let’s Move It -interventiotutkimuksen ensimmäinen versio hyväksyttävä ja toteutuskelpoinen?
Hankonen, N., Heino, M. T. J., Hynynen, S.-T., Laine, H., Araújo-Soares, V., Sniehotta, F. F., … Haukkala, A. (2017). Randomised controlled feasibility study of a school-based multi-level intervention to increase physical activity and decrease sedentary behaviour among vocational school students. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1), 37. https://doi.org/10.1186/s12966-017-0484-0
Miten bayesiläisiä menetelmiä voi hyödyntää intervention arvioinnissa?
Heino, M. T. J., Vuorre, M., & Hankonen, N. (2018). Bayesian evaluation of behavior change interventions: a brief introduction and a practical example. Health Psychology and Behavioral Medicine, 6(1), 49–78. https://doi.org/10.1080/21642850.2018.1428102
Miten interventio kehitettiin, ja millainen intervention lopullinen versio oli?
Hankonen, N., Absetz, P., & Araujo-Soares, V. (2019). Changing activity behaviours in vocational school students: The stepwise development and optimised content of the ‘Let’s Move it’ intervention. Pre-print. https://doi.org/10.31234/osf.io/ak68f
Let's Move It -intervention sisältö lyhyesti.
Elisa Kaaja et al. (2015). Design of a Multi-Level School-Based Intervention to Increase Physical Activity and Decrease Sedentary Behaviour. Poster presentation, Conference of the International Society of Behavioural Nutrition and Physical Activity, Edinburgh.
Millainen on Let’s Move It -ryvässatunnaistetun vaikuttavuustutkimuksen tutkimusasetelma?
Hankonen, N., Heino, M., Araujo-Soares, V., Sniehotta, F.F., Sund, R., Vasankari, T., Absetz, P., Borodulin, K., Uutela, A., Lintunen, T., & Haukkala, A. (2016). “Let’s Move It” – a school-based multilevel intervention to increase physical activity and reduce sedentary behaviour among older adolescents in vocational secondary schools: Study protocol for a cluster-randomized trial. BMC Public Health, 16 (1), 451. https://doi.org/10.1186/s12889-016-3094-x
Muut linkit: [ResearchGate]
Millaiset muistutusviestit vaikuttavat opiskelijoiden liikemittarin käytössä parhaiten?
Heino, M. T. J., Knittle, K., Haukkala, A., Vasankari, T., & Hankonen, N. (2018). Simple and rationale-providing SMS reminders to promote accelerometer use: a within-trial randomised trial comparing persuasive messages. BMC Public Health, 18(1), 1352. https://doi.org/10.1186/s12889-018-6121-2
Mitä tapahtui Let's Move It -interventiotutkimuksen opettajainterventiossa?
Köykkä, K., Absetz, P., Araújo-Soares, V., Knittle, K., Sniehotta, F. F., & Hankonen, N. (2019). Combining the reasoned action approach and habit formation to reduce sitting time in classrooms: Outcome and process evaluation of the Let’s Move It teacher intervention. Journal of Experimental Social Psychology, 81, 27–38. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2018.08.004
Mitkä intervention osat tai piirteet toimivat erityisen tärkeinä havahduttajina tai oivalluksen aiheuttajina liikunnan tai liikuntaan suhtautumisen muuttamiseksi nuorten itsensä kertoman mukaan?
Kostamo, K., Jallinoja, P., Vesala, K. M., Araújo-Soares, V., Sniehotta, F. F., & Hankonen, N. (2019). Using the critical incident technique for qualitative process evaluation of interventions: The example of the “Let’s Move It” trial. Social Science & Medicine, 232, 389–397. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2019.05.014
Millainen oli LMI-tutkimukseen osallistuneiden 1165 opiskelijan tilanne (esim. liikunnan määrä, motivaation lähtötaso) lähtömittauksessa? Mitkä ovat uusien visualisointimenetelmien sekä verkostoanalyysin mahdollisuudet perus-aineiston kuvaamisessa?
Heino, M. T. J., Knittle, K., Fried, E., Sund, R., Haukkala, A., Borodulin, K., … Hankonen, N. (2019). Visualisation and network analysis of physical activity and its determinants: Demonstrating opportunities in analysing baseline associations in the Let’s Move It trial. Health Psychology and Behavioral Medicine, 7(1), 269–289. https://doi.org/10.1080/21642850.2019.1646136
Hankonen, N., Vasankari, T., Haukkala, A., et al. (2018). Effects of the Let’s Move It intervention on physical activity and sedentary behaviour among vocational school students: A cluster-randomised trial. Valmisteilla.
Heino, M., Araujo-Soares, V., Sund, R., Vasankari, T., Hardeman, W., Sniehotta, F. F., Hankonen, N. Description of substantive hypotheses: Let’s Move It intervention mechanisms of impact on physical activity. Registered hypothesis.
Hankonen, N., Absetz, P., & Araujo-Soares, V. (2019, April 4). Changing activity behaviours in vocational school students: The stepwise development and optimised content of the ‘Let’s Move it’ intervention. Pre-print. https://doi.org/10.31234/osf.io/ak68f
Kostamo, K. Friends’ role in long-term PA increase. Perceptions of social support in trial participants’ interviews. Valmisteilla.
Heino, M., Noonan, C., Knittle, K., Hankonen, N. Evaluating mechanisms of impact under complexity: Considerations for intervention research. Valmisteilla.
Palsola, M., Kostamo, K., Renko, E., Lorencatto, F., & Hankonen, N. (2019). How do participants engage with the Let’s Move It intervention? Thematic analysis of adolescents’ interviews. Pre-print. https://doi.org/10.31234/osf.io/34ges
Hankonen N., Renko, E., Haerens, L., Absetz, P., Koski-Jännes, A., Lintunen, T. & Aeltermann, N. Changes in PE teachers’ motivational interaction style following a CPD training: Does intervention acceptability and intention play a role in interaction style enactment? Valmisteilla.
Renko, E., Knittle, K., Palsola, M., Lintunen, T. & Hankonen, N. et al. Enhancing teachers' skills to promote adolescents' physical activity: Acceptability, reach and implementation of a CPD training. [Registered hypotheses]
Renko, E., Koski-Jännes, A., Absetz, P., Lintunen, T., & Hankonen, N. (2018). Improving Motivating Styles to promote Physical Activity: Teachers’ Experiences in Using Motivational Interaction. Pre-print. https://doi.org/10.31219/osf.io/2mnfx
Kaaja, E. (2018) Let's Move It -tutkimushankkeen oppeja [Lessons learned from the Let’s Move It project]. Liito – Liikunnan ja Terveystiedon Opettaja –lehti [PE and HE Teacher] 3, 34-35.
Hankonen, N., Kaaja, E., & Köykkä, K. (2016). Mitä tapahtuu liikunnan edistämiselle? Liikunta ja Tiede, 53 , 4, 60-64.
[ResearchGate]
Kaaja, E. & Hankonen, N. (2016). Let's Move It - omaehtoisen liikuntamotivaation ja itsesäätelytaitojen kautta kohti aktiivisempaa elämäntyyliä. [Let’s Move It – via autonomous exercise motivation and self-regulation skills toward a more active lifestyle] In: Lupa liikkua! Perusteluja ja ideoita liikkeen lisäämiseen ammatillisessa koulutuksessa, Publisher: Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto SAKU ry, ISBN 978-952-7186-07-7. pp. 15-18.
Hirvensalo M., Hankonen N., Autio K., Jussila A., Kostamo K., Kaaja E., Malvela M. (2015). Liikkumattomasta liikkujaksi, mutta miten? [How to become more active?] Liikunta & Tiede 2-3, 56-59.
Hankonen, N., Hynynen, S. & Laine, H. (2014). Lisää liikuntaa opiskelevan nuoren arkeen – Miten rakentaa teoriaan ja tutkimusnäyttöön perustuva interventio? [More physical activity into everyday life of students – how to build an intervention based on theory and research evidence?] Liikunta & Tiede 51 (4), 51–57.
Hankonen, N., Aistrich, A., Hynynen, S., Liimakka, S. & Kujala, E., (2013). Miten edistää ammattiin opiskelevien liikkumista? [How to promote physical activity among vocational students?] p. 29 LIITO Liikunnan ja terveystiedon opettaja -lehti, 2/13.
Heiskanen, N. (2019). Liikunnan motiivien sanastot ja tavoitteiden, suunnittelun ja seurannan arvottaminen liikuntainterventioon osallistuneiden nuorten puheessa
[Tiivistelmä]
Hagman, N. (2017). Let’s Move It -interventioon osallistuneiden opettajien kokemukset oppituntien aktivoimiseen vaikuttavista tekijöistä.
[Tiivistelmä]
Köykkä, K. (2017). Is habit formation effective in making students’ sitting reduction a regular routine for vocational school teachers? Evaluating outcomes and habit formation processes in the Let’s Move It teacher intervention.
[Tiivistelmä]
Heino, M. (2016). No use reasoning with adolescents? A randomised controlled trial comparing persuasive messages.
[Tiivistelmä]
Nelimarkka, A. (2016). “Liikkuva ylipainoinen on parempi kuin liikkumaton laiha”: Liikuntaintervention vastaanoton laadullinen arviointi vähän liikkuvien nuorten haastatteluista.
[Tiivistelmä]
Nummela, N. (2016). Persoonallisuuspiirteiden ja motivaation yhteys fyysiseen aktiivisuuteen ammattiin opiskelevilla.
Rehnström, K. (2015). Ennustaako järkeillyn käyttäytymisen lähestymistapa paikallaanoloa ja sen rajoittamista ammattiin opiskelevilla nuorilla?
Nurmi, J. (2014). Adolescents’ physical activity: The role of autonomous motivation and self-regulation techniques.
[Tiivistelmä]
Muinonen, P. (2014). Onko itsekontrolli yhteydessä nuorten fyysiseen aktiivisuuteen? Itsekontrollin välittyminen suunnitellun toiminnan teorian kautta nuorten fyysiseen aktiivisuuteen.
[Tiivistelmä]
Paajanen-Taube, K. (2014). Liikuntasuhteen muutokset keskiasteen opiskelijoiden kilpailukirjoituksissa.
[Tiivistelmä]
Lisäksi tekeillä muitakin pro graduja, jotka hyödyntävät aineistoa.