Där de härliga lagrarna gro - blogg

Det här är jubelårets 2023 officiella blogg. Här publiceras olika korta texter om promotionstraditioner, promotionens historia och nuläge. Bloggen uppdateras och vi tar gärna emot texter. Redaktör för bloggen är fil.dr. Eva Ahl-Waris.
Promotionen ger minnen för livet

Helsingfors universitets promotion är en traditionell festlighet, då man hyllar nyblivna magistrar och doktorer. Evenemanget går av stapeln på våren och varar i flera dagar. Det kräver krafter att arrangera promotionen, och de som deltar i arrangörstruppen, den s.k. promotionskommittén, är särskilt engagerade. Det här arbetet genererar en stark kohesion inom gruppen och skapar självfallet många glada minnen. Likaså skapar promotionen också varma minnen för alla som deltar som promovender eller i olika roller överlag.

Ny bok som presenterar den långapromotionstraditionen

Den 20 mars utkom en ny bok, som samlar ihop all kunskap om den långa promotionstraditionen i Finland. Boken har författats av FD Tero Halonen, som är expert på universitetshistoria. Enligt Halonen är promotionens bakgrund europeisk, men numera tämligen unik just för Finland.

Och en Promotionsprodcast såg dagens ljus - några ord om att bege sig in i podcasternas värld

Inför Promotionens jubelår 2023 skapades en podcast, som består av tio avsnitt. Manus och dialog, bandning och klippning och slutproduktion krävde en hel trupp av engagerade medarbetare. - och klicka på länkarna för att lyssna på oss!

Historikern och projektledaren bakom Promotionens jubelår

Historikern Kristina Ranki har under det senaste året verkat som projektledare för alla evenemang och utställningar, publikationer och produktioner som firat och firar Promotionens jubelår 2023 vid Helsingfors universitet. I den här artikeln presenterar vi Kristina och hennes arbete och källorna till hennes drive närmare.

Promotionens platser - hur universitetets promotion syns i gatubilden

Helsingfors universitets promotion är en vårlig händelse som återkommer med några års intervaller. Promovenderna, de nyutexaminerade magistrarna och doktorerna, firar i flera dagar och de syns tidvis även i processioner och tåg i gatubilden. Redan under 1800-talet väckte synen av promovenderna helsingforsarnas intresse.