Av universitetsutbildningarna omfattas områdena för farmaci, logopedi, medicin, odontologi, psykologi, socialt arbete samt lärar- och studiehandledarutbildningen och psykoterapeututbildningen av krav som gäller minderårigas säkerhet eller patient- och klientsäkerhet och som begränsar antagningen som studerande. Dessa områden kallas ”SORA-branscher”. Inom branscherna i fråga krävs det att den som antas som studerande ska ha ett sådant hälsotillstånd och en sådan funktionsförmåga att hen klarar av de praktiska uppgifter eller den praktik som ingår i studierna. På den här sidan finns branschvis information om vilka på funktionsförmåga och hälsotillstånd som gäller.
Beslut om hur den sökandes funktionsförmåga och hälsotillstånd påverkar antagningen som studerande fattas vid behov i samband med antagningen av studerande. När beslutet fattas bedöms den sökandes funktionsförmåga och hälsotillstånd individuellt utifrån expertutlåtanden och samråd med den sökande. Universitetet ger inga förhandsbedömningar av innehållet i beslutet.
Universiteten har fastställt branschspecifika krav på hälsotillstånd och funktionsförmåga som stöd för bedömningen inom SORA-branscherna. Nedan beskrivs branschvist verksamhetsmiljön för arbetet och en typisk arbetssituation samt förutsättningarna vad gäller funktionsförmåga, som definieras som sociala, psykiska och fysiska förutsättningar.
Kraven på funktionsförmåga och hälsotillstånd är särskilt kopplade till praktiksituationer. Vid bestämning av hälsotillståndet är det omöjligt att ge en uteslutande lista över diagnoser eller hälsotillstånd. Bedömningen av funktionsförmågan och hälsotillståndet är mycket specifik från fall till fall. I första hand strävar man efter att göra det möjligt för personen att arbeta i yrket med hjälpmedel.
Farmaceuter och provisorer är legitimerade yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården som fungerar som sakkunniga inom läkemedel och läkemedelsbranschen inom social- och hälsovården. Farmaceuter och provisorer arbetar med farmaceutiska uppgifter inom hälso- och sjukvården bland annat på apotek inom öppenvården, sjukhusapotek och läkemedelscentraler. Dessutom kan farmaceuter och provisorer arbeta inom läkemedelsindustrin, läkemedelspartihandeln samt med myndighets-, forsknings- och undervisningsuppgifter. De kan också verka som företagare. Farmaceuten och provisorn arbetar i växelverkan med kunder, patienter och representanter för olika yrkesgrupper. I farmaceutens och provisorns arbete är det viktigt att säkerställa läkemedels-, medicinerings- och patientsäkerheten.
En funktionsnedsättning, sjukdom eller skada hos den sökande som kan försvåra studierna inom utbildningsprogrammet för farmaceut och provisor samt arbetet som yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården. Dessa kan utgöra ett hinder för att genomföra vissa studier, om de inte kan undanröjas med rimliga åtgärder. Den studerande kan ansöka om rätt till individuella arrangemang. Det bör dock observeras att det inte är möjligt att anpassa alla studier och omständigheterna i anslutning till dem under studierna eller den praktik på undervisningsapotek som ingår i studierna.
En talterapeut utvärderar och rehabiliterar människor i olika åldrar som har problem med interaktionen, språket, talet, rösten eller med att äta och svälja. Talterapeuter arbetar i närkontakt med sina klienter, deras anhöriga och andra närstående samt experter från olika yrkesgrupper.
Talterapeuter arbetar bland annat på hälsovårdscentraler, sjukhus och daghem. Det finns också talterapeuter inom omsorgen om personer med intellektuell funktionsnedsättning, på rådgivningar i uppfostrings- och familjefrågor, specialskolor och rehabiliteringsanstalter. En talterapeut kan också vara yrkesutövare/företagare.
Lärarens och handledarens arbete är ett krävande expert- och relationsarbete där kunskap och förståelse kopplas till den praktiska funktionsförmågan. Lärare och handledare arbetar inom småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen, vid gymnasier, yrkesläroanstalter, högskolor och inom vuxenutbildning.
Handledare med lärarbehörighet arbetar därtill inom många andra uppgiftsområden där det behövs handledningskompetens. Lärarna stöder uppväxt, lärande och välbefinnande i sitt arbete. Till handledarnas uppgifter hör psykosocialt stöd samt handledning vid karriärval samt inlärning och studier.
Arbetsbeskrivningen varierar beroende på i vilken ålder de personer lärarna och handledarna arbetar med är. Arbetet förutsätter en förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisnings- och fostringsverksamhet i olika inlärnings- och uppfostringsmiljöer. Lärare och handledare arbetar allt mer i konstruktivt samarbete med andra lärare och handledare i multiprofessionella grupper/team/nätverk.
Läkare/tandläkare är en sakkunnig inom hälso- och sjukvården vars uppgift är att förebygga sjukdomar och främja hälsan samt att diagnostisera och behandla patienternas sjukdomar. Läkare/tandläkare arbetar i allmänhet på hälsovårdscentraler, sjukhus, som självständiga yrkesutövare eller inom företagshälsovården. Läkare arbetar som experter inom sitt eget område i multiprofessionella arbetsgemenskaper inom flera olika samhällssektorer.
Utöver det traditionella läkar-/tandläkararbetet ger den utbildning som leder till medicine/odontologie licentiatexamen även färdigheter att arbeta i forsknings- och undervisningsuppgifter samt administrativa uppgifter som förutsätter medicinsk sakkunskap.
Arbetet är mycket krävande och ansvarsfullt samt förutsätter hög kompetens, interaktionsfärdigheter, beaktande av andra människors perspektiv, konfidentialitet samt stresstålighet.
När man fastställer förutsättningarna för yrkesmässig funktionsförmåga för en läkare/tandläkare är det viktigt att säkerställa patientsäkerheten.
Psykologens arbete sker i mycket mångsidiga verksamhetsmiljöer och i kontinuerlig social växelverkan med klienter eller klientgrupper samt professionella nätverk av experter. Yrket förutsätter förmåga att reflektera över den egna funktionsförmågan och förmåga att bedöma dessa egenskaper hos andra människor. Psykologen ska i sitt yrke utföra undersökningar som kartlägger klienternas funktionsförmåga samt kognitiva och socioemotionella funktioner. Arbetet förutsätter också en förmåga att fatta självständiga beslut.
Beroende på tillämpningsområdet kan den fysiska och psykiska verksamhetsmiljön variera mycket. Psykologyrket är särskilt krävande i fråga om den psykiska verksamhetsmiljön och detta ska beaktas när man bedömer om en person är olämplig för branschen.
Nedan beskrivs kriterier för förutsättningarna vad gäller funktionsförmågan. Om dessa förutsättningar anses vara bristfälliga kan de antingen permanent eller tillfälligt utgöra ett hinder eller innebära att personen är olämplig för branschen.
Psykoterapeutens arbete sker i mycket mångsidiga verksamhetsmiljöer och i kontinuerlig social växelverkan med klienter eller klientgrupper samt professionella nätverk av experter. Yrket förutsätter förmåga att reflektera över den egna funktionsförmågan och förmåga att bedöma dessa egenskaper hos andra människor. Psykoterapeuten ska i sitt yrke utföra undersökningar som kartlägger klienternas funktionsförmåga samt kognitiva och socioemotionella funktioner. Arbetet förutsätter också en förmåga att fatta självständiga beslut.
Beroende på tillämpningsområdet kan den fysiska och psykiska verksamhetsmiljön variera mycket. Psykoterapeutyrket är särskilt krävande i fråga om den psykiska verksamhetsmiljön och detta ska beaktas när man bedömer om en person är olämplig för branschen.
Nedan beskrivs kriterier gällande hälsorelaterade begränsningar som antingen permanent eller tillfälligt kan utgöra ett hinder eller innebära att personen är olämplig för branschen.
Målet med det sociala arbetet är att främja människors och gemenskapers välbefinnande. En socialarbetare arbetar för att förebygga och minska sociala problem på individ-, familje-, gemenskaps- och strukturnivå. Socialarbetarens arbete sker i mycket mångsidiga verksamhetsmiljöer och i kontinuerlig social växelverkan med klienter eller klientgrupper samt professionella nätverk av experter. I arbetet möter man etiskt krävande och komplexa situationer samt människor i sårbara livssituationer. Socialarbetaren måste kunna gestalta saker ur flera olika synvinklar och på ett mångsidigt sätt kombinera olika typer av information även i praktiska klientsituationer. För att kunna arbeta i yrket krävs förmåga att fatta självständiga beslut samt förmåga att reflektera över den egna funktionsförmågan.
Nedan beskrivs kriterier gällande hälsorelaterade begränsningar som antingen permanent eller tillfälligt kan utgöra ett hinder eller innebära att personen är olämplig för branschen.