Helsingfors universitet

Helsingfors universitet har rötterna djupt i Finland, blicken ute i världen

Helsingfors universitet är Finlands äldsta och största universitet, en internationell akademisk gemenskap med 40 000 studerande och forskare. På de internationella rankinglistorna placerar sig Helsingfors universitet i regel i den främsta procenten. Med vetenskapens kraft har universitetet byggt samhället, bildningen och välfärden sedan 1640.

Aktuellt
Tre uppgifter

Under århundradenas lopp har våra forskare och vår utbildning enligt många mätare vuxit till världstoppen, och vårt akademiska samfund har vuxit till en gemenskap på 40 000 människor spridda på elva fakulteter på fyra olika campus. I framtiden vill vi med hjälp av forskning och undervisning öka förståelsen för världens bästa.

Upptäck våra mångvetenskapliga teman

Mångvetenskapligheten, den högklassiga undervisningen och samarbetet med våra partner hjälper oss hitta lösningar på vår tids största utmaningar. Gör en djupdykning i våra teman för att få bättre insikt i de globala förändringar som pågår och deras konsekvenser. Du kan också bekanta dig med utbildning och evenemang om de olika temana.