Användning av doktorshatten och -värjan vid promotionen

På den här sidan hittar du information om hur doktorshatten och -värjan används vid promotionen.
Promovender

Du kan inte delta i promotionen som promovend utan doktorshatt eller -värja. Alla promovender ser själva till att skaffa sin hatt och värja. Universitetet har en begränsad mängd värjor som lånas ut till promovender som inte har egna värjor.

Promovenderna tar med sig hatten och värjan till aktövningen på torsdagen och lämnar dem vid universitetet över natten för promotionen på fredagen. Efter att doktorerna får sina doktorshattar och -värjor på fredagen används de vid promotionsmiddagen och -balen, men inte på utflykten. Under gudstjänsten i kyrkan används doktorshatten inte. Däremot tas doktorshatten inte av ens under måltiderna vid promotionsmiddagen och balen.

Värjan fästs vid vänster sida av midjan med en bältessölja, ett bälte eller annat typ av fäste.

Gäster och följeslagare

Gäster som tidigare promoverats kan använda sina doktorshattar under promotionsakten, promotionsmiddagen och balen, men värjan hör inte till deras festdräkt. Under promotionsakten bärs hatten på vänster arm när deltagarna går in i solennitetssalen och sätts på huvudet när promotorn sätter sin hatt på huvudet. Utländska doktorshattar är också tillåtna. Promovendernas följeslagare, eller svärdslipare, som också är doktorer använder sina doktorshattar vid promotionsmiddagen och balen, men inte under akten.

En allmän regel för användningen av doktorshattar är att den ska bäras alltid när promotorn bär sin hatt.