Helsingfors universitets behörighet

Alla studerande vid Öppna universitetet får behörighet till Helsingfors universitets datasystem (f.d. AD-behörighet). Behörigheten används med hjälp av ett personligt användarnamn och lösenord.

Grundexamensstuderande vid Helsingfors universitet använder sin gällande behörighet.

Studerande vid Öppna universitetet får behörighet i samband med anmälningen, och behörigheten gäller så länge studierna pågår. Användarnamnet hålls lika under studier vid Helsingfors universitet. Användarnamnets giltighetstid uppdateras alltid i och med att ett nytt studieavsnitt inleds eller när du anmäler dig på nytt. Vid en ny anmälan förlängs det tidigare användarnamnets giltighetstid automatiskt.

Om användarnamnets giltighetstid inte förlängs trots en ny anmälan och en ny kurs ska tillståndshavaren själv förlänga den via den här blanketten.

 

Universitetets behörighet ger tillgång till

  • Lärmiljön Moodle
  • Microsoft Office 365-tjänster och e-postadressen helsinki.fi*
  • WebOodi (anvisning)
  • Bibliotekens e-resurser
  • Flamma-intranätet
  • Universitetets wikitjänster
  • Universitetets besökarnät (Eduroam/HUPnet)
  • Arbetsstationer för studerande samt hemkatalog
  • Programdistribution
  • VPN-portal (skyddad förbindelse med universitetet från en webbläsare) 

*) OBS. Du får automatiskt en helsinki.fi-adress i samband med att användarnamnet aktiveras (se nedan). All e-post som gäller dina studier skickas normalt till den adressen, om du inte styr posten till en annan adress. Logga in i e-posten på www.helsinki.fi/office365. 

Mer information om tjänster

Aktiveringen av användarnamnet kräver stark autentisering.

Alternativ vid elektronisk identifiering

  • personliga internetbankkoder eller
  • mobilcertifikat eller
  • ett certifikatkort, som är ett chipförsett ID-kort som utfärdas av polisen, eller ett Visa Electron‑betalkort från OP‑gruppen (Andelsbanksgruppen) samt en kortläsare och ett kortläsarprogram.

Om elektronisk autentisering inte är möjlig:

  • fyll i en behörighetsansökan och skicka den per e-post till Helpdesk (helpdesk@helsinki.fi).
  • Helpdesk skapar ett användarnamn och sänder en bekräftelse till din e-post.
  • När du har fått meddelandet ska du gå till ett ID Point -serviceställe för att identifiera dig.
  • Efter det ring till Helpdesk (02941 55555) för att få ditt användarnamn och ett lösenord.

Användarnamnet ska aktiveras innan kurserna startar och innan ovan nämnda tjänster tas i bruk. Aktiveringen görs på nätet och den förutsätter antingen personlig eller stark elektronisk autentisering (se ovan).

OBS. Användarnamnet kan aktiveras tidigast följande dag efter anmälan. Användarnamnet fungerar tidigast en timme och senast ett dygn efter att det har aktiverats. Fördröjningarna beror på dataöverföringar mellan olika datasystem.

Anvisning för aktivering 

Kom ihåg att aktivera ditt användarnamn i god tid innan kurserna startar!

Du måste byta ditt startlösenord (det lösenord du får med behörigheten) innan du kan logga in på tjänster som kräver identifiering.

Lösenordet måste bytas med ett års mellanrum. Du får en påminnelse per e‑post om att du ska byta eller förnya ditt lösenord.

Om du har glömt ditt lösenord eller om lösenordet är föråldrat får du ett nytt startlösenord från Helsingfors universitets tjänst.

Du kan kontrollera dina behörighetsuppgifter (användarnamnets giltighetstid m.m.) genom att logga in på sidan Uppgifter om användaren.

I tjänsten kan du koppla din e‑postadress till ditt användarnamn om du glömde göra det när du aktiverade lösenordet. De uppgifter du lägger till uppdateras före följande morgon.