CarbonLink har ny metod för att beräkna koldioxidavtryck

Företaget CarbonLink Oy, som grundats förra våren av atmosfärforskare vid Helsingfors universitet, håller på med att bygga den första räknaren av koldioxidavtryck som fungerar i realtid. Företaget kommer att starta ett pilotprogram för den nya räknaren i samarbete med mjukvaruföretaget Visma.

För att uppnå effektiva klimatåtgärder måste vi börja med att kartlägga koldioxidavtryck, men tills vidare har det varit svårt att utreda ens hur mycket klimatutsläpp företagens normala verksamhet ger upphov till. Tidigare har det varit invecklat och krävt långa utredningar för att beräkna dem.

CarbonLink föddes ur en idé om att automatisera beräkningen av koldioxidavtryck. Tack vare nya innovationer kan koldioxidutsläppen som uppkommer inom en organisations verksamhet utredas på basen av ekonomiförvaltningens data i realtid.

– Tanken var att utveckla ett integrerat system, som också kan utvecklas och modifieras med tiden, säger Merli Juustila, en av företagets grundare.

CarbonLink har atmosfärforskare som delägare. Med dem kan man komma överens om vilka av de senaste forskningsrönen som skall användas i beräknaren. Företaget är ett spinout-företag vid Helsingfors universitet, och har även Helsingfors universitets fonder som delägare.

Som resultat av samarbetet med mjukvaruföretaget Visma kommer en molnbaserad tjänst att grundas, där företagens koldioxidavtryck kan beräknas för hela produktionens livscykel. Räknaren beräknar talen i realtid och ger därmed företagen den data de behöver för att göra sin verksamhet hållbar.

– I utformningen av modellerna har vi utnyttjat tillgängliga öppna data om t.ex. utsläpp i finländska städer, säger Juustila.

Metoder från atmosfärvetenskap, affärsverksamhet för utsläppsminskning

CarbonLink vill genuint påverka bekämpningen av klimatförändringen och byggandet av en hållbar framtid.

– Vi behöver moderna verktyg för stora samhälleliga förändringar, så att företagen uppriktigt kan delta i att bromsa klimatförändringen. Tillsammans bildar vetenskapen och affärsverksamheten en enorm kraft som vi vill utnyttja för att bygga en bättre framtid, säger professorn i atmosfärvetenskap Markku Kulmala, som också är en av grundarna av CarbonLink.

Många organisationer har lyft fram koldioxidutsläppen som en central måttsticka på sin verksamhet. Det är bråttom med klimatåtgärderna, och utsläppshandeln kommer snart att påverka företag av alla storlekar.

– Eftersom klimatåtgärderna är internationella borde företagets beräkningsmetoder ha goda potentialer för att växa också utomlands. Finlands modeller kan också tillämpas i utländska omständigheter, funderar Juustila.

Intresserad av att kommersialisera forskning? Helsinki Innovation Services Ltd (HIS) hjälper forskare att göra forskningsresultat till kommersiella framgångar. Kontakta oss.