Helda– Tillgänglighetsutlåtande

Helda– Tillgänglighetsutlåtande. Updaterad 4.11.2024.

Webbadressen till Helda är https://helda.helsinki.fi

Digitala arkivet Helda är Helsingfors universitets öppna publikationsarkiv. Helda innehåller material som producerats vid Helsingfors universitet och i Heldas kundorganisationer. I Helda lagrar man fortlöpande material från flera olika källor.

Helda grundades den 1 januari 2010.

Efter betydande ändringar uppdaterades Helda den 1 mars 2020.

Helda innehåller material som producerats vid Helsingfors universitet och tillhandahåller dessutom publikationsarkivtjänster till kundorganisationer.

Heldas kundorganisationer består av Geologiska forskningscentralen, Hanken, FPA, Livsmedelsverket, Finlands forstvetenskapliga samfund, Finlands miljöcentral, Meteorologiska institutet, Arbetarrörelsens bibliotek och Lantmäteriverket.

Lagen tillämpas inte på material som lagrats i arkivet före den 23 september 2018 eftersom det inte uppdateras och inte behövs för att sköta ett pågående ärende med en myndighet. De flesta kundorganisationers samlingar innehåller material av den här typen.

Arkivet innehåller parallellpublikationer, dvs. innehåll som publicerats i tjänsten av användarna eller andra utomstående. Dessa har varken producerats eller finansierats av tjänsteleverantören och övervakas inte heller av denne.

För tillgängligheten av publikationerna i arkivet ansvarar de organisationer som använder arkivet. Organisationerna har själva bedömt tillgängligheten av sitt material.

Tillgängligheten av Helsingfors universitets publikationer har bedömts av Helsingfors universitetets bibliotek.

För användargränssnittets tillgänglighet ansvarar Helsingfors universitetets bibliotek som också har bedömt användargränssnittets tillgänglighet.

Utlåtandet är upprättat den 14 september 2020.

Webbplatsen uppfyller ännu inte kraven till alla delar.

Publikationernas tillgänglighet

Bilagor som lagrats i Helda har tillgänglighetsbrister som specificerats nedan enligt Heldas kundorganisationer:

Helsingfors universitet

Helda innehåller filer som publicerats efter den 23 september 2018. Nästan alla filer är pdf-filer.

I arkivet har införts bl.a. parallellpublicerade artiklar som har skrivits av användare eller av utomstående aktörer. Detta material har inte producerats, finansierats eller övervakats av tjänsteleverantören och materialet omfattas därmed inte av lagen.

Tillgänglighetsbrister kan förekomma hos lärdomsprov publicerade vid Helsingfors Universitet efter 23.9.2018 samt hos serier, festskrifter, böcker m.m. som publicerats av Helsingfors Universitet. I publikationerna har bl.a. följande brister upptäckts:

· Bilder och tabeller saknar alternativa texter

· Publikationers läsordning har inte definierats

· Publikationers huvudsakliga språk och språket i de olika delarna har inte definierats

· Publikationer saknar bokmärken

· Publikationer saknar taggar

· Brister förekommer i publikationernas teckenkodning

Om materialet du behöver inte uppfyller tillgänglighetskriterierna, vänligen kontakta helda-admin(at)helsinki.fi

 

FPA

FPA:s forskningspublikationer och publikationer om rehabiliteringsutveckling är inte helt tillgängliga. Färgernas kontraster och tabellstrukturer i vissa publikationer uppfyller inte tillgänglighetskraven, och det finns en del diagram som saknar textalternativ. Bristerna kommer att åtgärdas under 2020 i de publikationer som givits ut 23.9.2018 eller senare.

FPA:s statistikpublikationer är inte helt tillgängliga. Tillgängliga och/eller alternativa publikationsformer skapas stegvis. Arbetet kommer att färdigställas under de närmaste åren.

Du kan be om uppgifter i tillgänglig form på adressen julkaisut@kela.fi

 

Användargränssnittets tillgänglighet

Följande tillgänglighetsbrister har upptäckts i Heldas användargränssnitt. 

Detekterbart: textsvar på bilder och länkbilder 

Otillgängligt innehåll och dess brister

Sidan innehåller bilder och länkbilder som inte innehåller textsvar och dekorativa bilder som innehåller ett felaktigt textsvar. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls:

1.1.1 Icke-textuellt innehåll

Detekterbart: kontrast och färganvändning 

Otillgängligt innehåll och dess brister

Adekvat kontrastförhållande mellan text och bakgrundsfärg på webbplatsen uppfylls inte på alla ställen på webbplatsen. Problem uppstår i områden som brödsmulenavigering och cookie-fönstret.

Det finns länkar på webbplatsen där färg används som det enda visuella sättet att representera en funktion.

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls

1.4.3 Kontrast (minimum)

1.4.1 Användning av färger


Synliga: rubriker 

Otillgängligt innehåll och dess brister

Sidan innehåller rubriker som inte följer en konsekvent hierarki av rubriker. Tillgänglighetskrav som inte uppfylls

1.3.1 Information och relationer

Detekterbart: Storleksändring av text 

Otillgängligt innehåll och dess brister

Sidan innehåller text som, om den förstoras till 200%, orsakar en förlust av innehåll eller funktionalitet.

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls

1.4.4 Ändra storlek på text

Hanterbar: tangentbordsstyrning och synlig justering

Otillgängligt innehåll och dess brister

Hanterbart: tangentbordsstyrning och synlig justering

Otillgängligt innehåll och dess brister

Sidan innehåller element och knappar som är otillgängliga för tangentbordsanvändare eller så är indikatorn för tangentbordsjustering inte synlig. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls

2.1.1 Tangentbord

2.4.7 Synlig justering

Ska hanteras: Inriktningsordning 

Otillgängligt innehåll och dess brister

Innehåll med en inkonsekvent justeringsordning finns på sidan. Dessa inkluderar cookie-fönstret och community-listan på startsidan. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls

2.4.3 Inriktningsordning

Hanterbar: Syftet med länken 

Otillgängligt innehåll och dess brister

Det finns länkar på sidan vars syfte inte kan fastställas utifrån länktexten eller länksammanhanget. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls

2.4.4 Länkens syfte (i sitt sammanhang)

Begripligt: textens språk 

Otillgängligt innehåll och dess brister

Det finns textfragment på sidan vars språk skiljer sig från sidans språk och språket kan inte bestämmas programmatiskt. Tillgänglighetskrav som inte uppfylls

3.1.2 Språket i komponenterna

Begripligt: Namnskyltar 

Otillgängligt innehåll och dess luckor

Sidan innehåller textfält som saknar etikett. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls

3.3.2 Namnskyltar eller instruktioner

Begripligt: Inriktning 

Otillgängligt innehåll och dess luckor

Begripligt: inriktning 

Oåtkomligt innehåll och dess brister

Ett filterelement visas på söksidan för att filtrera sökresultat efter år, och om du riktar in dig på det får du en kontextuell förändring. 

Tillgänglighetskrav som inte uppfylls

3.2.1 Inriktning

Med e-blankett: https://helda.helsinki.fi/info/feedback

Per e-post: helda@helsinki.fi

Tillsynsmyndighet

Anmäl de eventuella tillgänglighetsproblem som du upptäcker på webbplatsen i första hand till Heldas systemansvariga. Det kan dröja 14 dagar innan du får ett svar. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor kan du lämna in en anmälan till Transport- och kommunikationsverket Traficom. På Traficoms webbplats beskrivs i detalj hur du kan lämna in en anmälan och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet

tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000

Vi har förbundit oss till att förbättra de digitala tjänsternas tillgänglighet

Vi kommer att förbättra Heldas tillgänglighet så snart som möjligt. Målet är att de allvarligaste problemen med användargränssnittets tillgänglighet ska vara lösta före utgången av 2022.

Dessutom ska studenter vid Helsingfors universitet få stöd med och råd till att skriva tillgängliga examensarbeten för att även de examensarbeten som publiceras i Helda ska vara tillgängliga.

Vi erbjuder stöd till dem som inte kan använda den digitala tjänsten på grund av bristerna i tillgängligheten

Helsingfors universitets bibliotek erbjuder stöd för användning av Helda. Bibliotekets kundtjänst ger råd om användningen av Helda. Kundtjänstens kontaktuppgifter hittar du på https://www.helsinki.fi/sv/helsingfors-universitets-bibliotek/kontakta-bibliote…. Även Heldas systemansvariga hjälper vid behov med användningen av Helda. E-postadressen är helda@helsinki.fi.