Bibliotekets sommar 2023

Under sommarperioden 15.5-20.8.23 sker ett antal förändringar gällande betjäningspunkterna och öppettiderna för Helsingfors universitets bibliotek. Du som har användaruppgifter till universitetet har tillgång till e-resurser på distans under hela sommaren.
Tjänster

Kundservice i Gumtäkt, Mejlans och Vik

• 19.6 - 13.8 stängt
  • 14.8 - 20.8 mån-fre kl. 10-16.

Kundservice i Kajsahuset

• 22.6 - 20.8 mån-fre kl. 10-18, lör stängt
    • 23-25.6 stängt (midsommar).

Bibliotekets telefontjänst 02941 23920

• 22.6 - 20.8 mån-fre kl. 8-18, lör stängt
    • 23-25.6 stängt (midsommar).

Chattjänst på bibliotekets webbplats

• 19.6 - 31.7 stängt

Du kan skicka frågor, förfrågningar om tjänster och ge respons via e-blanketten eller e-post

Bibliotekets lokaler

• Campusbiblioteken i Gumtäkt och Mejlans håller stängt 19.6 - 6.8.
  • In- och utgång i Campusbiblioteket i Gumtäkt endast från Physicums sidodörr 14-25.8.
  • Kajsahuset och Campusbiblioteket i Vik samt Lärocentret Aleksandria är öppna på vardagar hela sommaren.
  • Aleksandria är tillgängligt med nyckeln för nattbruk hela sommaren.
  • Kolla öppettiderna på sidan nedan.

Bibliotekets tjänster inom Open access-publiceringhantering av databiblio- och altmetri samt rapportering finns tillgängliga hela sommaren.

Du når våra experter via e-post, telefon, zoom eller Teams.

Helsingfors universitets forskare, lärare, studerande och personal, studerande vid Helsingfors universitets öppna universitet samt alla kunder som besöker biblioteket kan använda e-resurserna.

För att kunna använda e-resurserna utanför biblioteket krävs universitetets användarnamn.

Externa kunder kan använda e-resurser i bibliotekets lokaler via bibliotekskioskerna eller på en egen apparat med HelsinkiUni guest nätverket. Lösenordet för gästnätverket är uniguest.

På sommaren får du långtidslån på material från Campusbiblioteken i Gumtäkt och Mejlans. Campubiblioteken håller stängt 19.6 - 6.8.

Lån från Gumtäkt och Mejlans får en förfallodag 11.8.22 enligt följande:

• 28 dagars lån fr.o.m. 22.5
  • 14 dagars lån (kursböcker) fr.o.m. 5.6
  • 2 dagars lån fr.o.m. 15.6.

Materialet från Kaisahuset och Vik har normala lånetider, eftersom biblioteken är öppna hela sommaren.

Du kan beställa böcker från Gumtäkts och Mejlans samlingar för avhämtning i Kajsahuset eller Vik. Du gör det genom att göra en vanlig reservation på boken i Helka. När du får en ankomstavi från Helka kan du hämta materialet som självbetjäning på reservationshylla.

I regel kan studerande inte beställa och få tillgång till material som är märkta som "ej-hemlån" från stängda bibliotek. Om det ändå är nödvändigt att få materialet före augusti t.ex. för att du skall kunna slutföra dina studier, kan du kontakta biblioteket (bibliotek@helsinki.fi, tel. 02941 23920). Varje situation utvärderas individuellt.

Du kan återlämna böcker till huvudbiblioteket och Vik.

Om du önskar returnera material utanför bibliotekets öppettider kan du använda Kajsahusets returautomat som finns bredvid ingången på Fabiansgatan. Du kan även returnera material i returluckor vid Gumtäkts och Mejlans Campusbibliotek under hela sommaren.

• När du returnerar böcker till Gumtäkt eller Mejlans så observera att returlådorna töms endast två gånger i veckan. Dina lån kommer inte nödvändigtvis genast att synas som returnerade och om dina lån är försenade så kommer förseningsavgifterna att fortsätta löpa.
  • I Gumtäkt återlämningsluckan ligger till höger om Physicums huvudingång (Gustaf Hällströms gata 2A) bredvid den gråa sidodörren.
  • I Mejlans böcker kan returneras till returlåda som finns i aulan på Haartmansgatan 3. Under sommaren har Haartmansgatan 3 öppet mån-fre 8-15:30.
  • Huvudbibliotekets återlämningsfack finns till vänster om Kajsahusets huvudingång (Fabiansgatan 30).

Reservering fungerar normalt hela sommaren. Material kan reserveras också från samlingar i stängda bibliotek. Du kan göra reservationer i Helka-databasen.

Reservationshyllor i Gumtäkt och Mejlans är tillgängliga fram till fredagen den 16 juni. Från och med måndagen den 19 juni hämtas alla reservationer från Kajsahuset eller Campusbiblioteket i Vik.

Du kan kontrollera avhämtningsställen från det avhämtningsmeddelande som skickas till din e-post.

Personal på Helsingfors universitet kan reservera böcker (exkl. kursböcker) och artiklar ur periodiska publikationer och få dessa skickade till sina arbetsrum.

• Tjänsten fungerar normalt hela sommaren. Material kan beställas också från samlingar i stängda bibliotek.
  • För att en reservering ska lyckas måste kunden ha uppgett en inre postadress i Helka och höra till kundgruppen HU Personal.
  • Du hittar tjänsten vid reservationsstadiet genom att bläddra ner till botten av Hämtbibliotek-rullgardinen. Välj där Arbetsplatsadress under Personlig leverans.

Fjärrlåneservice är tillgänglig hela sommaren. Beställda fjärrlån avhämtas i Kajsahuset.

Avvikande öppettider 15.5-20.8