Vetenskap för alla! - vägledning i öppen vetenskap i Handledningshörnan under våren

I temaserien Vetenskap för alla! behandlar bibliotekets experter öppen och ansvarsfull vetenskap ur olika perspektiv. Vi ordnar vägledning en gång per månad under våren 2020.

Vetenskap för alla! – vägledning i öppen vetenskap

Plats: Handledningshörnan, Kajsahuset (Fabiansgatan 30)
Tid: kl. 12.00–14.00

30.1. Tema: Var hittar jag öppna publikationer och vem publicerar dem?
27.2. Tema: På vilket sätt och på vilka villkor får öppna material delas och ändras?
2.4. Aihe: Tema: Sökning av öppna publikationer: Iris.ai
7.5. Tema: Meddelas senare.

På träffarna får du råd om hur du i dina studier eller ditt arbete kan utnyttja öppna vetenskapliga publikationer och öppna data. Handledningen går ut på att bekanta sig med öppen vetenskap på ett praktiskt och konkret sätt genom exempel och frågor.

Varje träff har ett specifikt tema och perspektiv på öppen vetenskap. Det går också bra att ställa frågor och diskutera fritt om ämnet.

Välkommen!

Handledningshörnan i Kajsahuset

Handledningshörnan finns i Kajsahuset på 3:e våningen, till höger om ingången från Fabiansgatan.

I Handledningshörnan ordnas verksamhet med låg tröskel för att främja smidiga studier och studenternas välmående.

Biblioteket ordnar evenemang i Handledningshörnan främst på torsdagar. Vi erbjuder regelbundet handledning i anknytning till exempelvis E-thesis samt olika informationskällor och informationssökning.

Läs, vila, träffa vänner - när det inte pågår evenemang i Handledningshörnan kan lokalen användas fritt av universitetets studenter.