Utökade öppettider och tjänster på biblioteken för höstterminen från den 23 augusti

Sommaröppettiderna i Helsingfors universitets bibliotek gäller fram till den 22 augusti. Biblioteket övergår till utökade timmar för höstterminen måndagen den 23 augusti.

Kajsahuset och lärocentret Aleksandria har också öppet på lördagar från och med den 4 september.

Grupparbetsrummen kan bokas av studenterna vid Helsingfors universitet under bibliotekets öppettider på alla campus. Datasalarna är dock fortfarande stängda. På grund av riktlinjerna från Regionförvaltningsverket och epidemisituationen är bibliotekets läsplatser i första hand reserverade för användning av universitetsstudenterna. Grupparbetsrummen kan nu bokas av universitetsstudenterna under bibliotekets öppettider.

Öppettiderna och ytterligare riktlinjer för höstterminen uppdateras på bibliotekets webbplats den 16 augusti.

I Kajsahuset kan tjänsterna och tillgången till samlingarna påverkas av förnyelsen av sprinklersystemet. I Vik renoveras Infocentret och campusbiblioteket betjänar i tillfälliga lokaler 2020-2021. Läs mer: Kajsahuset eller Vik.

Säkerhetsinstruktioner

Alla användare av biblioteket ska följa de undantagsinstruktioner som finns i biblioteket. Genom att ta hand om dig själv tar du också hand om andra.

Varje kund ansvarar själv för att hon/han följer säkerhetsinstruktionerna i alla bibliotekets lokaler.

• Du ska alltid använda munskydd i bibliotekets lokaler, om du inte befinner dig ensam i lokalen. Munskydd får du från vaktmästarna. Biblioteket har också ansiktsmasker till salu.
  • Håll tillräckligt avstånd från andra kunder och personal.
  • Ta hand om hand- och hosthygienen.
  • Besök biblioteket bara om du är frisk.
  • Rengör gemensam apparatur med en rengöringsduk efter att du använt den. Rengöringsdukar får du från bibliotekets kundtjänst eller vaktmästarna.