LGBTQI+-rättigheter – framgångar och utmaningar I en global kontext -tillfälle den 20.6

Helsingfors universitet arrangerar tisdagen 20:e juni kl. 13-14.30 ett diskussionstilfälle om LGBTQI+-rättigheter. Dessutom, som en del av Pride Month kommer det också att finnas ett Pride-café I Kajsahuset, deltagande i Pride-paraden samt regnbågsflaggning på samtliga campus.

I april trädde den så kallade translagen I kraft, det vill säga en ny lag som stärkte transpersoners rättigheter I Finland. I alla fall, rättigheterna för kön och sexuella minoriteter över hela världen förbättras inte, utan förvärras istället. Kom och hör på LGBTQI+-rättigheters utmaningar och framgångar ur ett globalt perspektiv i Kajsahuset eller genom att följa tillfällets streamade event. Det görs inget sparat videomaterial av det streamade evenemanget och det går således inte att se pånytt. Tillfället är parallelt språk — på finska och engelska. Frivillig anmälan kan göras via detta e-formulär.

Vi följer principen om tryggare rum.

Datum och tid: Tisdag den 20.6, kl. 13.00-14.30

Plats: Kajsahuset, Kajsasalen (7:vån) och Zoom

• Öppnande, vice-rektor Tom Böhling
  • Framförande, Kaupungin naiset -kör
  • LGBTQI+ rättigheter globalt, Prof. Marianna Muravyeva
  • Kommentarsanförande, Kerttu Tarjamo (Seta ry)
  • Publiksdiskussion
  • Framförande, Kaupungin naiset -kör
  • Avslutning, Tom Böhling

konferencier för tillfället är Eugenie Touma van der Meulen

Arrangörerna: Jämlikhet-, och likvärdighetsutskottet (HU), Helsingfors universitets studentkår och Helsingfors universitets bibliotek.

Välkommen!

Andra Pride-tillfällen hos universitetet: