Jultiden i biblioteket 2021-2022

Vid jultiden betjänar biblioteket med reducerade öppettider, campusbiblioteken är delvis stängda och böckerna har långa lånetider. E-biblioteket är öppet dygnet runt, också vid jultiden.

Kom ihåg säkerheten, använd munskydd

Kom ihåg säkerheten och följ instruktioner också på jultiden. Huvudstadsregionens koordinationsgrupp för corona rekommenderar användning av munskydd för alla. Därför ska du alltid använda munskydd i alla bibliotekets lokaler där du inte är ensam.

Coronavirusläget och säkerhetsinstruktioner vid biblioteket

Öppettider 13.12.21-9.1.22

Kajsahuset och Campusbiblioteket i Vik är öppna med kortare öppettiderna på vardagar och stängda på helgdagar. Campusbiblioteken i Gumtäkt och Mejlans är stängda från 20 december till 9 januari. Lärocentret Aleksandria och Minerva är stängda till 9 januari. Tentamina ordnas som planerat.

Kontrollera öppettiderna på bibliotekets hemsida

Kundservice från Kajsahuset

Huvudbibliotekets kundservice betjänar på 3:e våningen i Kajsahuset. Vi försöker svara på e-post följande arbetsdag. Från 20 december betjänar chatten på bibliotekets webbplats mån-fre kl. 9-15.

Kundförfrågningar, tjänstebegäranden och synpunkter kan också skickas via en e-blankett eller e-post.

Kundtjänsterna i campusbiblioteken är stängda från 20 december till 9 januari.

Lånetider

Lån får en förfallodag 11.1.22 enligt följande:

• 28 dagars lån fr.o.m. 24.11,
    • 14 dagars lån (kursböcker) fr.o.m. 8.12, och
    • 2 dagars lån fr.o.m. 22.12.

I Gumtäkt och Mejlans börjar den långa lånetiden några dagar tidigare: den 22 november, den 6 december och den 16 december.

Kom ihåg, att e-biblioteket är öppet dygnet runt, också vid jultiden! Du kan använda biblioteks e-resurser hemma eller annanstans utanför biblioteket: Distansanvändning av e-material

Personlig leverans för UH-personal till arbetsadress

Helsingfors universitets personal kan reservera böcker (exkl. kursböcker) och artiklar ur periodiska publikationer för leverans till arbetsbordet. För att en reservering ska lyckas måste kunden ha uppgett en inre postadress i Helka och höra till kundgruppen HU Personal.

När du gör en reservation i Helka, bläddra ner till botten av Hämtbibliotek-rullgardinsmenyn och välj Arbetplatsadress under Personlig leverans.

Reservationer och avhämtning av tryckt material

Om din reservation väntar på avhämtning i Gumtäkt eller Mejlans, kan du samla den där fram till fredagen ​​den 17 december. Därefter flyttas reservationerna till Kajsahuset och du kan samla dem där från tisdagen den 21 december framåt. Kajsahusets och Viks reservationer kan avhämtas som vanligt enligt julöppettiderna.

Gumtäkt och Mejlans kan inte väljas som hämtbibliotek i Helka mellan 17 december - 9 januari.

Du kan beställa böcker från Gumtäkts och Mejlans samlingar för avhämtning i Kajsahuset eller Vik. Du gör det genom att göra en vanlig reservation på boken i Helka. När du får en ankomstavi från Helka kan du hämta materialet som självbetjäning på reservationshylla.

I regel kan studerande inte få referensmaterial från stängda bibliotek. Om det ändå är nödvändigt att få materialet före 10.1 t.ex. för att du skall kunna slutföra dina studier, kan du kontakta biblioteket (bibliotek@helsinki.fi). Varje situation utvärderas individuellt.

Alla fjärrlån kommer att avhämtas från Kajsahuset mellan 20 december - 7 januari.

Returnering

Du kan återlämna böcker till huvudbiblioteket och Vik. Utanför öppettider använd Kajsahusets returautomaten på Fabiansgatan. Böckerna kan returneras till returluckor även i Gumtäkt och Mejlans.

När du returnerar böcker till Gumtäkt eller Mejlans så observera att returlådorna töms endast måndagar och torsdagar. Dina lån kommer inte nödvändigtvis genast att synas som returnerade och om dina lån är försenade så kommer förseningsavgifterna att fortsätta löpa.

I Gumtäkt återlämningsluckan ligger till höger om Physicums huvudingång (Gustaf Hällströms gata 2A) bredvid den gråa sidodörren.

I Mejlans böcker kan returneras till returlåda som finns i aulan på Haartmansgatan 3. Under jultiden har Haartmansgatan 3 öppet må – fre 7:45-15:00.