Vi har valt några konkreta åtgärder för att göra våra tjänster ännu mer tillgängliga, användarvänliga och synliga.
Tjänster och kundmöten får beröm
Kunderna upplever bibliotekets tjänster som viktiga och kundservicen som mycket sakkunnig och vänlig. Vi betjänar via flera kanaler, både på nätet och i bibliotekets lokaler. Vi samlar in kundrespons kontinuerligt och använder den i utvecklingsarbetet, och vi satsar också på personalens kompetensutveckling.
Synlighet i hur man hittar material och tjänster behöver förbättras
Bibliotekets tjänster uppskattas, men kunderna upplever svårigheter att hitta dem. Vi strävar efter att förtydliga informationen om våra tjänster genom att omorganisera vårt webbinnehåll på olika plattformar. Vi ska speciellt förstärka synligheten och tillgängligheten av de tjänster som riktar sig till forskare. Dessutom förbättrar vi chattjänstens tillgänglighet. Vi utvecklar också tydligare handledning i hur man hittar tryckt material och förbättrar placeringen av böckerna i våra lokaler.
Helka och samlingarna har en central roll
Databasen Helka och bibliotekets omfattande samlingar upplevs som värdefulla, men användbarheten behöver förbättras. En ny version av Helka planeras till 2026 utifrån kundresponsen. Vi utreder sätt att förbättra tillgången till kurslitteratur, till exempel genom att göra det möjligt att reservera kursböcker som finns på hyllan. Vi fortsätter att erbjuda vägledning i användningen av e-material och råd om hur de olika plattformarna fungerar.
Utrymmena stöder studier – renovering medför utmaningar
Bibliotekets mångsidiga och trivsamma utrymmen får mycket beröm, men det har kommit respons om trängsel i Kajsahuset. Lärocentret Aleksandrias renovering under läsåret har lett till ökad efterfrågan på läsplatser och grupparbetsrum i Kajsahuset.
Aleksandria öppnas igen i juli 2025, vilket ger över 300 nya studieplatser på centrumcampus. Vi lägger också till fler sittplatser i Kajsahuset i mån av möjlighet. Pilotprojektet med den nya Spacent-appen gör det lättare att boka grupparbetsrum. Vi utreder även möjligheten till utökade öppettider enligt kundernas önskemål och förtydligar användningsanvisningarna för olika typer av utrymmen.
Utbildningarna uppskattas – särskilt av avhandlingsförfattare
Bibliotekets utbildningar, särskilt de som rör informationssökning och -hantering, fick mycket positiv respons i enkäten. Vi förbättrar våra utbildningars synlighet, förnyar undervisningsvideorna och förtydligar utbudet ytterligare.
Respons gör att tjänsterna utvecklas
Du kan lämna respons och utvecklingsförslag till biblioteket när som helst. Det enklaste sättet är att använda kontaktformuläret på vår webbplats. Din respons hjälper oss att erbjuda ännu bättre service!