Campusbiblioteken och huvudbibliotekets läs- och studieutrymmen öppnas från 10 augusti

Utlåningstjänster och studieområden på Campusbiblioteket i Mejlans är tillgängliga från måndagen den 10 augusti, då Terkko Health Hub öppnar igen. Samtidigt öppnas läs- och studieutrymmen också i Kajsahuset. Campusbiblioteket i Gumtäkt och Pop-up Biblioteket i Vik öppnas för användare på måndagen den 17 augusti.

Biblioteken har sommaröppettider fram till 23 augusti 2020. Biblioteken kommer att gå till normala öppettider under universitetets orienteringsvecka, i augusti 24 framåt. Kontrollera öppettiderna på bibliotekets webbplats →

Lärocentren Aleksandria och Minerva förblir stängda åtminstone till den 16 augusti 2020.

Kom ihåg säkerhetsavstånd och god handhygien under ditt biblioteksbesök

Kundernas och personalens säkerhet är viktig för oss. För att säkra allas hälsa ber vi att du besöker biblioteket endast när du är frisk. Se till att ha god handhygien och tillräcklig distans till andra kunder och till personalen för att förhindra spridningen av coronasmitta.  Alla biblioteksanvändare måste följa anvisningarna för coronasituationen som visas i biblioteket.

Tjänster i biblioteket från och med den 10 augusti

• Du kan hämta böcker från hyllorna själv och låna dem vid låneautomaten.
  • Du kan returnera böcker med återlämningsautomatet eller med återlämningsfacket.
  • Reservationer kan avhämtas som vanligt som självbetjäning.
  • Bibliotekets kunddiskar öppnas på campus under augusti. Kunddisken i Kajsahuset är öppen på vardagar. Bibliotekets kundbetjäning får du tag på också per telefon, e-post och på nätet.
    Kontrollera öppettiderna för kunddiskar på bibliotekets webbplats →
  • Cirka hälften av läs- och arbetsplatserna samt kunddatorerna används. Platser för säkerhetsavstånd är markerade.
  • Alla bibliotekets datasalar förblir stängda.
  • Bibliotekets grupparbetsutrymmen är tillgängliga för studenter att reservera online när studieområde öppnas.
  • I grupparbetsområden och tysta arbetsrum måste användarna se till att säkerhetsavstånd följs tillräckligt.
  • Studenternas pausrum (köket) i Kajsahuset är för närvarande inte i bruk.

Läs mer om bibliotekstjänster: Undantagstillståndet i biblioteket

Helka har förnyats: Förändringar i inloggning och att få ett bibliotekskort