Bibliotekets webbplats förnyades

På den nya webbplatsen hittar du alla bibliotekets tjänster. Helka, där man kan söka alla elektroniska och tryckta böcker, tidskrifter och databaser som biblioteket har anskaffat, ligger fortfarande i fokus

Helsingfors universitets biblioteks webbplats förnyades i augusti. Den nya webbplatsen publiceras den 22 augusti 2019 och finns på samma adress som tidigare: www.helsinki.fi/bibliotek.

Det saknas tyvärr fortfarande en del av innehållet på de svenska sidorna vid publiceringsdatum. Vi uppdaterar sidorna genast som översättningarna kommit från Språktjänsterna.

Sökning i Helka och alla bibliotekets tjänster på samma sida

På den nya webbplatsen hittar du alla bibliotekets tjänster.

Helka, där man kan söka alla elektroniska och tryckta böcker, tidskrifter och databaser som biblioteket har anskaffat, ligger fortfarande i fokus. Du kan logga in i din Helkaprofil på webbplatsens första sida.

I navigeringen kan du bläddra bland webbplatsens innehåll enligt kundtjänster, lokaler och samlingar. Du kan också bekanta dig med tjänsterna enligt enhet (campusbiblioteken och lärocentren). Tillgänglighet och specialservice beskrivs enligt enhet.

Bibliotekets tjänster för universitetets forskare har samlats ihop under en egen rubrik. Mer information om tjänster som kräver att du loggar in med Helsingfors universitets användarnamn finns vanligen bakom en länk som leder till Flamma.

Kurser och ämnesguider till stöd för informationssökning

Bibliotekets studiematerial och kurser med kontaktundervisning i informationssökning för studenter och forskare hittar du under Kurser och workshoppar på den nya webbplatsen.

Nytt innehåll är länkarna till bibliotekets ämnesguider, eller ResearchGuides. I ämnesguiderna har bibliotekets experter samlat viktiga källor och annat centralt material inom varje vetenskapsområde till stöd för studenternas och forskarnas informationssökning.

Sidan där man kan bläddra bland material enligt vetenskapsområde finns inte kvar på den nya webbplatsen.

Helsingfors universitets biblioteks nya webbplats är en del av universitetets webbplats helsinki.fi. Med webbplatssökningen (förstoringsglaset uppe till höger på sidan) söker du bland allt innehåll i helsinki.fi.

Följ nyheter om biblioteket

På sidan Följ nyheter om biblioteket kan du följa aktuella nyheter om material som biblioteket har anskaffat, om olika evenemang och om bibliotekets enheter.

Respons

Vi har flera gånger låtit bibliotekets kunder och personal testa den nya webbplatsen under både planerings- och uppbyggnadsfasen. Vi är tacksamma för fortsatt respons på vår förnyade webbplats. Vi utvecklar webbplatsen kontinuerligt utgående från analyser, tester och respons.

Du kan skicka respons till oss direkt per e-post till adressen hulib-viestinta@helsinki.fi.

Nationalbiblioteket lämnar Helka

Samtidigt som Helsingfors universitets biblioteks webbplats förnyas kommer det att ske förändringar i databasen Helka, i och med att Nationalbiblioteket lämnar den.

Böcker och tidningar som finns i Nationalbibliotekets samlingar tas bort från Helka den 24 augusti 2019. De kan sökas i Nationalbibliotekets egen söktjänst från och med den 2 september 2019.

Läs mer om förändringarna på Nationalbibliotekets webbplats.