Biblioteket påminner om obetalda avgifter den 10.3.2025

Påminnelsen skickas för att förebygga att avgifterna preskriberas.

Måndagen den 10 mars skickar biblioteket en påminnelse till alla Helka-kunder som har obetalda förseningsavgifter. Skulden preskriberas om ingen påminnelse har skickats inom tre år. 

Observera att påminnelsen endast gäller obetalda avgifter. Därför kan de lån för vilka avgifter har samlats redan ha återlämnats. Du kan kontrollera dina lån genom att logga in på Helka. Det är dock ingen brådska med betalningen av avgifterna. De kan betalas antingen vid nästa besök på biblioteket eller online.

Online-betalning kräver inloggning på Helka. Du kan logga in på Helka med den e-postadress som påminnelsen skickades. Studenter och personal vid Helsingfors universitet loggar in på Helka med sina HU-användarnamn. Det är också möjligt att logga in med suomi.fi-identifiering genom att välja ”Problem med inloggningen?” bland inloggningsalternativen i Helka.

Vid betalning vid bibliotekets servicedisk är det bra att notera att kontantbetalning endast är möjligt på huvudbiblioteket, Kajsahuset. Kortbetalning är möjlig vid alla Helka-bibliotekets kundserviceställen. 

Om du har frågor om betalningar kan du kontakta bibliotekets kundtjänst via e-post på bibliotek@helsinki.fi eller per telefon på 02941 23920.