Biblioteken öppnar i Vik 1.10

Det renoverade campusbiblioteket i Vik har 350 arbetsplatser för studenter och resten av universitetssamhället. Du kan följa livestreamen från biblioteket på öppningsdagen kl. 9:45.

Det omfattande renoveringsarbetet i Viks informationscenter har nu kommit till det stadium där biblioteken i byggnaden, campusbiblioteket i Vik och Helsingfors stadsbiblioteks Viks bibliotek öppnar sina dörrar för allmänheten. De tillfälliga pop-up-biblioteken stänger torsdagen den 30.9.

Invigningen firas på fredag 1.10 klockan 10-11, klockan 11 öppnas dörrarna också för biblioteksbesökare.

Du kan följa Helsingfors universitets biblioteks livestream från öppningen fre. 1.10 kl. 9:45 här.

Båda bibliotekens gemensamma kundservice ligger mitt i entrén. Arbetsstationerna på entréplanet på campusbiblioteket är avsedda för gemensamt arbete, för att följa distansundervisning och korta besök i självbetjäningsområdet där du kan låna och returnera böcker och avhämta reservationer.

“Bibliotekets öppettider är längre än tidigare. Läsplatser och självbetjäningsfunktioner finns också på lördagar”, säger Kirsi Mäenpää, servicechef med ansvar för bibliotekets faciliteter och kundservice. "Även om biblioteket helt har gett upp översta våningen har antalet sittplatser i biblioteket ökat."

I det öppna utrymmet på andra våningen arbetar och studerar människor självständigt. Elektriska skrivbord, arbetsstationer för universitetsstudenter, stå- och sittplatser samt fåtöljer och soffor har reserverats för arbete. Det finns totalt 16 grupparbetsrum som kan reserveras.

Kursböckerna på entréplanet, liksom som tidigare. Serier, handbibliotek och ämnesspecifika samlingar finns på andra våningen i biblioteket. Tidskriftssamlingen finns i källaren, där du också hittar fler grupparbetsrum och ett tyst läsutrymme.

Campusbiblioteket i Vik betjänar främst de vetenskapsområden som finns vid fakulteterna på Vik campus: Biologiska och miljövetenskaper, farmaci, jordbruks- och skogsbruksvetenskap och veterinärmedicin.

Senare under höstterminen öppnar Oppimistori och Unicafés restaurang och café i det renoverade Infocentret. Infocentret har renoverats sedan våren 2020. Renoveringen fortsätter på de översta våningarna i byggnaden fram till 2022.

Sä­ker­hets­in­struk­tio­ner

Alla användare av biblioteket ska följa de undantagsinstruktioner som finns i biblioteket. Genom att ta hand om dig själv tar du också hand om andra.

• Varje kund ansvarar själv för att hon/han följer säkerhetsinstruktionerna i alla bibliotekets lokaler.
  • Du ska alltid använda munskydd i bibliotekets lokaler, om du inte befinner dig ensam i lokalen. Munskydd får du från vaktmästarna. Biblioteket har också ansiktsmasker till salu.
  • Håll tillräckligt avstånd från andra kunder och personal.
  • Ta hand om hand- och hosthygienen.
  • Besök biblioteket bara om du är frisk.
  • Rengör gemensam apparatur med en rengöringsduk efter att du använt den. Rengöringsdukar får du från bibliotekets kundtjänst eller vaktmästarna.