Avbrott i Helka i juli: tryckt material kan inte lånas eller reserveras under några veckor

Helka förnyas i sommar, vilket innebär ett avbrott i lån och reservationer av tryckt material i juli. E-materialen är tillgängliga som vanligt under avbrottet.

Helka-databasens backendsystem har tjänat ut sin tid och byts ut sommaren 2020. På grund av systemutbytet är det ett avbrott i Helka från torsdagen den 17.6 kl. 15 till början av augusti.

Speciellt de som tänker studera i sommar bör förbereda sig i tid, eftersom det under avbrottet inte går att låna eller reservera tryckt material och inte heller logga in i de egna användaruppgifterna i Helka. Bibliotekets e-resurser kan användas normalt under hela avbrottet. Man kan också göra sökningar i Helka, men det finns inga uppgifter om böckernas tillgänglighet.

Du kan göra reservationer på utlånade böcker normalt fram till torsdagen den 16.7.2020 kl. 15. Under avbrottet kan du inte göra reservationer. Observera att alla reservationer inte kan flyttas till det nya systemet. Om du inte senast den 16.7 har fått en ankomstavi, måste du förbereda dig på att göra om din reservation i augusti, när Helka fungerar normalt igen.

Alla lån som inte har förfallit har flyttats till 12.8.2020 i Helsingfors universitets bibliotek. Också nya lån förfaller 12.8.2020. Om dina böcker redan är försenade så flyttas inte förfallodagen. Om det är något oklart med dina lån eller avgifter ska du kontakta oss på serviceadressen hulib-selvitykset@helsinki.fi.

Böcker kan returneras till Helsingfors universitets bibliotek under avbrottet i Helka, men registreras som returnerade först efter avbrottet.

Följ regelbundet uppdaterad information om Helkas sommarlov och bibliotekets tjänster under undantagståndet

Det kommer att vara många undantag angående bibliotekets öppettider, förfallodagar och tjänster under våren och sommaren 2020. Bibliotekets enheter har stängt åtminstone till 31.5.2020. Du hittar information om förändringar och uppdaterade nyheter på bibliotekets hemsida. Biblioteket informerar om sommarens öppettider och tjänster under maj månad.

Vanliga frågor och regelbundet uppdaterad information om förnyelsen av Helka: Helka förnyas under sommaren 2020 →

Förändringar i bibliotekets tjänster pga coronakrisen: Bibliotekets tjänster under undantagstillståndet till följd av coronaviruset →