Anmäl dig till vårterminens kurser i informationssökning

Vill du ha nya idéer om hur du hittar källor till din avhandling? Vill du lära dig att använda Zotero referenshanteringsprogram?

Informationssökning för avhandlingsförfattare

Nätkursen är planerad för att framförallt stödja kandidat- eller magisterstudier. Du kan genomföra nätkursen var och när du vill. Nätkursen finns tillgänglig i Moodle och är öppet tillgänglig till slutet av läsåret. Studenter vid Helsingfors universitet anmäler sig till kursen i Sisu med koden LIB-200. Mer information i artikeln om kursen.

Länk till kurssidan: Informationssökning för avhandlingsförfattare

Kommande kurser

Biblioteket erbjuder regelbundet kurser i informationssökning och referenshantering på finska och ibland på engelska och svenska. Kurserna är gratis för studenter och personal vid Helsingfors universitet. Alla studerande som genomför studiehelheter vid Helsingfors universitet kan utan avgift delta i kurserna, även de som har flexibel studierätt eller de som studerar vid Öppna universitetet. Du kan registrera dig på kurserna via e-formulär. Du hittar kurserna under Ilmoittautuminen / Anmälning / Registration (rullgardinsmeny). Kursutbudet uppdateras löpande. Kurser läggs till efterhand enligt överenskommelse med de svenska utbildningsprogrammen, så hela utbudet syns inte ännu.

Informationskvart

Bibliotekets informationskvartar är korta informationssnuttar där vi tar upp informationssökning från olika synvinklar.

Informationskvartarna hålls på finska. Datum och ämnen hittar du på finska.

Rundtur i Kajsahuset

Under den guidade rundturen får du bekanta dig med Kajsahuset och får tips om hur du kan använda bibliotekets utrymmen och tjänster i dina studier.

Biblioteksrundturen är följande:

• Måndagen den 16 januari kl. 14-15 (guidning på engelska)
  • Kajsahusets rundtur (träff i Handledningshörnan på 3 våningen i Kajsa)

Handledning i informationssökning

Har du redan deltagit i kurser på biblioteket men behöver fortfarande hjälp med att hitta källor? Studenter vid Helsingfors universitet kan boka handledning i informationssökning. Se instruktionerna för att boka en tid i handledningens guide.

Läs mera

Du kan se bibliotekets kursutbud i Studietjänsten.