Soc&kom firar sina utexaminerade

På grund av rådande omständigheter var det otänkbart att avsluta året med en traditionell publik för högskolans nyutexaminerade. Soc&kom vill ändå fira alla som blivit färdiga och i år gör vi det virtuellt.

Det här året har varit ett exceptionellt år och universitetet har sedan mars i huvudsak fungerat som distansuniversitet. Vi hade väldigt gärna frångått distansandet för en stund för att fira tillsammans, men eftersom det inte är möjligt så hyllade vi våra utexaminerade med en virtuell fest i stället.

Videohälsningen bjuder på tal av Soc&koms rektor Johan Bärlund, professor Stefan Sjöblom samt StudOrgs ordförande Anna Backström. En fest behöver naturligtvis också musik och den står Ylioppilaskunnan laulajat för.

Rekordmånga utexaminerade

Trots att 2020 varit ett tungt år, så har det också varit ett framgångsrikt år för Soc&kom. Den slutliga siffran utexaminerade har inte fastställts än men det handlar om omkring 100, vilket är ett nytt rekord för högskolan.

– Det är glädjande att antalet utexaminerade politices kandidater är extra stort i år. Vi vet förstås att det här delvis beror på att övergångsperioden efter den stora reformen med nya breda utbildningsprogram tar slut nu i december, vilket gör att gamla studier föråldras. Det här har satt fart på en del äldre studerande som nu sett till att slutföra sin examen och det är ju fint i sig, säger prorektor Anna Henning-Lindblom som ansvarar för undervisningsfrågor.

Undervisningen måste i snabb takt överföras till olika distansformat mitt under vårterminen 2020. Trots att omständigheterna inte varit ideala, har undervisningen ändå kunnat fortgå och mångas studier har framskridit väl.

– Vi vet att det har tärt både på personalens och studenternas välmående att inte kunna träffas i någon högre grad fysiskt, men alla har kämpat på och studenterna har lyckats samla studiepoäng trots allt, vilket vi nu också ser i antalet utexaminerade. Vi förbereder oss på fortsatt distansundervisning under vårterminen 2021 och hoppas på att kunna ha mera verksamhet på plats i högskolan från och med höstterminen. Fram tills dess får vi försöka stöda varandra i arbetet på olika sätt, säger Henning-Lindblom.