HUS150: Studentkåren firar sitt 150-årsjubileum

Studentkåren vid Helsingfors universitets jubileumsår kulminerar i november med en stor evenemangshelhet.

I år firar Studentkåren vid Helsingfors universitet sitt 150-årsjubileum. I november ordnas över 30 små och stora jubileumsevenemang. Årsfesten firas på Gamla studenthuset den 24 november. På HUS egentliga årsfestdag måndagen den 26 november ordnas intressebevakningsevenemanget Framtiden skapas NU på Gamla studenthuset där vi riktar blicken mot framtiden. Också HUS150-festivalen som ordnas före årsfestveckoslutet är fullt av intressanta evenemang.

HUS150-festivalen 10–24.11.2018

HUS150-festivalen samlar de mest spännande evenemangen i HUS föreningar, nationer och utskott under två veckors tid på universitetets campus och centrala platser i Helsingfors. På programmet står bland annat konserter, klubbkvällar, diskussioner och seminarier.

Musik

Festivalen öppnas av musikkorporationernas högtidliga gemensamma konsert Tulen synty. På konserten som äger rum lördagen den 10 november i universitetets solennitetssal uppträder symfoniorkestern Ylioppilaskunnan Soittajat, manskören Ylioppilaskunnan Laulajat, damkören Lyran och manskören Akademen. Kvällens program bjuder på smakprov av musikkorporationernas breda kunnande.

Ylioppilaskunnan Laulajat uppträder också torsdagen den 22 november på Apollo Live Club. På konserten YLtamat hör vi bland annat kvartetter och poplåtar arrangerade för manskörer.

Musikstuderandenas förening Synkooppi ordnar konserten Perspectives ´18 – Elektronisk musik i HUS  för att fira HUS och HU:s elektronmusikstudio och den gemensamma historien. Konserten utgår från HUS 100-årsskiva som släpptes i november 1968, Perspectives '68 – Music in Finland. Konserten ordnas lördagen den 17 november i biograf Orion.

Historia

Flera andra av festivalens evenemang fokuserar på det förflutna. Fotoutställningen Vägvisarna handlar om utvecklingssamarbetsutskottet historia och presenterar studentrörelsens roll i utvecklingssamarbetet från 1950-talet till våra dagar. Utställningen är öppen för alla och cirkulerar på campusen i centrum, Gumtäkt och Vik den 12–24 november.

Du kan också bekanta dig med HUS historia på Helsingfors universitets studentkårs historias vänners jubileumsseminarier. ”Till tentamen hann vi inte” är ett seminarium om studenternas festkultur onsdagen den 14 november. Engelskspråkiga ”Let the imagination reign! – Long term impacts of the 1968 student revolt” behandlar arvet efter studentrörelsen 1968 med fokus på ockupationen av Gamla studenthuset för 50 år sedan. Seminariet ordnas i Gamla studenthusets musiksal torsdagen den 22 november.

Den som är intresserad av nationernas historia kan delta i rundvandringar i två nationshus. Nylands Nationshus ordnar den 19 november en vandring med fokus på ockupationen av huset 1918. Hämäläisten talo har öppet hus den 12 november med konstverk som sällan visats upp för allmänheten.

Diskussioner

HUS150-festivalen bjuder också på seminarier och diskussioner där expertinlägg varvas med studenternas synpunkter. HUS arbetslivssektor ordnar evenemanget FutureWorks som behandlar framtidens arbetsliv. Det stora arbetslivsevenemanget ordnas i Tankehörnan onsdagen den 21 november och innehåller bland annat keynote-inlägg om digitaliseringen, robotiseringen och den tekniska utvecklingen, diskussioner och verkstäder. Evenemanget är gratis och öppet för alla.

Måndagen den 19 november ordnar SitVas diskussionen Klass & Universitet som behandlar studenter från arbetarklassen och deras ställning i den akademiska miljön. I panelen ingår psykoterapeuten Katriina Järvinen och doktoranden Susanna Mikkonen.

Kompleksi rf ordnar evenemanget Terkko Health Hub fredagen den 16 november om möten med sexuella minoriteter och könsminoriteter i patientarbetet. Tillställningen leds av Trasek rf:s vice ordförande Kasper Kivistö.

Kultur

Studenterna i inhemsk litteratur och allmän litteraturvetenskap ordnar RunoSoul 2018 som presenterar poesidebutanter och musik på Vinttiscenen i Korjaamo onsdagen den 14 november. Det traditionella evenemanget ordnas nu för femtonde gången och den här gången deltar poeterna Stina Saari, Miia Kontro, Tuukka Pietarinen och Nelli Ruotsalainen. I juryn sitter bland annat essäisten och översättaren Antti Nylén och poesiforskaren Katja Seutu.

Till jubileumsårets ära har HUS medlemmar också producerat kringprogram i anslutning till Helsingfors konstmuseum HAM:s utställning om Gilbert & George. THE MAJOR STUDENT DAY ordnas i museets lokaler i Tennispalatset torsdagen den 22 november och kompletterar utställningen bland annat med tidningen Groteskis zineverkstad, Sub rf:s konstverksappro och Kumous rf:s framtidsorienterade paneldebatt. Med studiekort är inträdet gratis.

Jubileumsveckorna kulminerar med HUS 150:e årsfest på Gamla studenthuset den 24 november.

Framtiden skapas NU

Måndagen den 26 november firas HUS egentliga årsdag. Då ordnas påverkansevenemanget Framtiden skapas NU som fyller Gamla studenthuset med framtidsorienterade debattinlägg och teman som berör samhället på ett omfattande sätt.

På två scener diskuteras framtidsfrågor ur studentrörelsens synvinkel. Teman är bland annat hållbar utveckling, företagsansvar, studenternas sociala trygghet, framtidens arbetsliv, tillgänglig utbildning, studenternas psykiska hälsa, klimatångest och ledarskap.

På evenemanget ser vi också tillbaka på ockupationen av Gamla studenthuset för 50 år sedan.

Välkommen med och fira Studentkåren vid Helsingfors universitet!