Promenader i Helsingfors historia

Konsthistoriestudenternas guidade promenader fortsätter i september. Intresserade har fått se allt från Gallen-Kallelas fresk till jättegorillan av bildäck i Vik.

De en timme långa konsthistoriska promenaderna har ordnats sedan 2000 då studenterna ville visa sitt unika universitet och skaffa sig arbetserfarenhet. Guidningarna har ordnats nästan varje sommar och i år ordnas sammanlagt 90 guidningar på tre språk.

Rundvandringarna som är gratis omfattar de finaste sevärdheterna på universitetets olika campus.

– Största delen av universitetets byggnader är öppna, men man vill inte gärna gå in utan guide, berättar Hanna Kivelä som samordnar rundvandringarna 2017. Hon står för valet av sevärdheter och organiserar guidningarna.

Två populära guidningar är universitetets huvudbyggnad och Gamla studenthuset. Många har också varit intresserade av nybyggnaderna och den moderna arkitekturen.

– Universitetet har många unika byggnader eftersom nästan alla är planerade för Helsingfors universitet, konstaterar Anni Mäkilammi som är en av årets nya guider. Hon guidar bl.a. i Gumtäkt där hon visar deltagarna lokala specialiteter som bara finns i Gumtäkt.

En bit historia

Rundvandringarna ordnas i Helsingfors universitets lokaler, men de handlar också om livet vid universitetet och Helsingfors historia.

Till exempel på rundvandringen som presenterar skulptursamlingen i huvudbyggnaden berättar guiden om hur universitetet köpte gipsskulpturerna och konstsamlandet under 1800-talet. Besökarna får en inblick i ett tidevarv då Carl Gustaf Estlander, entusiastisk professor i estetik och litteratur, startade samlingen och det ännu inte hade ordnats en enda konstutställning i Finland.

Om Finlands svåra år påminner bl.a. reliefen Frihetens gudinna bekransar ungdomen.

– Den skadades 1944 när en bomb exploderade i festsalen, berättar Mäkilammi.

Man ser på omgivningen med nya ögon är man har deltagit i en guidning. Ibland kan man också rikta blicken uppåt, rekommenderar Kivelä på sina guidningar.

Konsthistoriska guidningar

Konsthistoriska guidningar arrangeras åter i sommar vid Helsingfors universitet. Guidningarna är avgiftsfria och öppna för alla.

Se tidtabeller och andra detaljer!