Stadens intressantaste diskussioner i nya Tankehörnan

I Helsingfors universitets nya Tankehörna är du mitt i hjärtat av universitetets Centrumcampus bland passionerade unga och kloka vuxna, nära toppforskningen. Tankehörnan öppnades den 22 september och de lokaler och tjänster som huset kommer att erbjuda tas i bruk etappvis.

Tankehörnans öppningstema: Ett litet land, en stor faktor

Nya Tankehörnan öppnas med en aktuell programhelhet som granskar 100-åriga Finlands plats i dagens värld som präglas av snabba förändringar.  Under hösten kommer det att ordnas närmare tvåhundra olika evenemang som kan upplevas på plats eller på webben.

Kom tillsammans med dina vänner och t.ex. diskutera om du är ensam om ditt enda sällskap är en robot, hur invandrare kan skapa rötter i sitt nya hemland och vad ger dig livskraft om du är rotlös? Hur kan man förena ny bioekonomi och biologisk mångfald och vad innebär Brexit för världsekonomin? Bland evenemangen finns ett världscafé där du kan ställa frågor om demokratins kris och språkworkshoppar där du kan lära dig att tacka på tio moderna och gamla språk.

I ett evenemang den 5 oktober medverkar fredsmäklarna  Hussein Al-Taee, Pekka Haavisto och Eva Biaudet, och den 18 oktober ordnas ett världspolitiskt rock-kalas med Paleface, där president Tarja Halonen kommer att titta in.

Ett öppet arbetsrum i centrum

Tankehörnan är ett öppet arbetsrum dit vem som helst kan komma med sitt projekt. Under hösten testar vi hur de gemensamma rummen fungerar och samlar in feedback från användarna. Det lönar sig att vara med från början och berätta vad man tycker om evenemangen, rummen och vårt sätt att arbeta. Med hjälp av responsen slipar vi sedan Tankehörnan till en diamant för just dig.

Reaktor flyttar in i de översta våningarna och Unisport Gloet har öppnat i de nedre våningarna den 21 september. Också Helsinki Think Company har sitt huvudkvarter i huset. Tankehörnans café i första våningen drivs av Fazer och Tankehörnan Shop öppnas senare av Rosebud.

Det är också möjligt att boka Tankehörnans rum för möten och evenemang. Till exempel information som riktar sig till allmänheten eller seminarier som ordnas i samarbete med universitetet passar utmärkt i Tankehörnan.

Alliansprojekt

Tankehörnan (Universitetsgatan 4) var ett alliansprojekt där beställaren, arkitektbyrån JKMM Arkkitehdit och entreprenören SRV arbetade tätt tillsammans ända från början.

Huvudarkitekt för Tankehörnan var  JKMM Arkkitehdit i Helsingfors. JKMM är en mångsidig arkitektbyrå som både ritar byggnader, designar inredningar och planerar stadsrum. Bland JKMMs arbeten kan nämnas huvudbiblioteken i Åbo och Seinäjoki, kyrkan i Vik, Kirnu-paviljongen på världsutställningen i Shanghai och OP-bankens nya huvudkontor. Aktuella projekt är konstmuseet Amos Rex och Keskos K-Kampus i Fiskehamnen.

SRV är en känd utvecklare och förnyare, ett byggbolag som erbjuder den bästa kundupplevelsen och strävar efter att vara den mest inspirerande arbetsgivaren inom området. Börsbolaget SRV grundades 1987 och har verksamhet i utvalda tillväxtcentrum i Finland, Ryssland och Estland. Bolagets omsättning var 884 miljoner euro 2016.

Kuvateksti: Nya Tankehörnan ligger mitt i universitetets Centrumcampus.