SFV:s folkbildningspriset till Henrik Meinander

Henrik Meinander, professor i historia vid Helsingfors universitet, har fått Svenska folkskolans vänners (SFV) folkbildningspris 2016 för sina betydelsefulla insatser inom finländsk bildning.

Henrik Meinander har bland annat jobbat som timlärare i historia vid Mattlidens gymnasium, varit intendent för Mannerheim-museet och direktör för Finlandsinstitutet i Stockholm. Som ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien har hans forskning även blivit känd i Sverige, och han har även fått Svenska Akademiens Finlandspris.

Som en av våra kändaste och främsta historiker beskriver Meinander på ett fängslande och klarsynt sätt Finlands historia för den stora allmänheten i sina många böcker, som utkommit såväl på svenska som finska. På ett unikt sätt binder han samman de olika tidevarven till en fascinerande och engagerande helhet, till glädje och kunskap för både äldre och yngre generationer.

Folkbildningspriset instiftades 1942 på initiativ av skolrådet John Österholm. Prissumman är från och med i år femtontusen euro.

Läs mer på SFV:s websida