Kansler Wilhelmsson leder Yles styrelse

Yles förvaltningsråd valde i går 11.12 Thomas Wilhelmsson till Rundradions nya styrelseordförande. Wilhelmsson är Helsingfors universitets kansler.

Kansler Thomas Wilhelmsson valdes i går som ny medlem till Yles styrelse. Från Helsingfors universitet är även professor Laura Kolbe medlem i styrelsen sedan tidigare.

Wilhelmsson är juris doktor och har bland annat forskat i avtalsrätt och konsumentskydd. Sedan slutet av 90-talet har han arbetat inom universitets ledning som rektor, prorektor och kansler.

”Det finns mycket gemensamt i de utmaningar som både universitet och medier som siktar på toppen står inför”, skrev Wilhelmsson (@ThomasWson) i går på sitt Twitter-konto, där han också passade på att tacka för gratulationerna.

På universitetet är kanslern mitt uppe i förberedelserna av Helsingfors universitets 375-årsjubileum. Han är bland annat ordförande för kvalificeringsjuryn som valde ut de tjugo team som ska tävla om 375 000 euro i vetenskapstävlingen Helsinki Challenge.