Helsingfors universitet igen bland de hundra bästa i världen

Helsingfors universitet är igen det enda finländska universitetet bland de hundra främsta i världen på den internationella Shanghailistan som publicerades i dag. I år nådde Helsingfors universitet 67:e plats, vilket är sex placeringar bättre är i fjol.

Det är den bästa placeringen universitetet har nått under Shanghailistans 13 år långa historia. Enligt rankningen är Helsingfors universitet bättre än 99,6 procent av de 17 000 universiteten i världen.

– Vi vill fortsätta att vara ett av de främsta universiteten i världen och höja vår nivå ytterligare, men det vore sannerligen lättare utan regeringens nedskärningar i vår budget, säger Markus Laitinen, chef för internationella ärenden.

De amerikanska universiteten överlägsna

Helsingfors universitet var femte bland de nordiska universiteten, på 20:e plats bland de europeiska universiteten och på 17:e plats bland de icke-engelskspråkiga universiteten. Av de finländska universiteten fanns Uleåborg och Åbo universitet med bland de 500 bästa, i gruppen 301–400. Aalto-universitetet, Östra Finlands universitet och Jyväskylä universitet placerade sig bland de 401–500 bästa.

Amerikanska Harvard rankades igen som världens bästa universitet. De amerikanska universiteten dominerade top-tian, och endast fyra av de tjugo bästa universiteten ligger inte i USA. Det bästa icke-engelskspråkiga universitetet var tekniska högskolan i Zürich på plats nummer 20.

Shanghai-listan i sin helhet