Helsingfors universitet förbättrade igen sin placering i QS-rankningen

Helsingfors universitet steg till 67 plats i QS-universitetsjämförelsen, två placeringar högre än i fjol.

Universiteten jämförs varje år, så det sker vanligen inga stora förändringar. Helsingfors universitet förbättrade ändå sin placering märkbart i utvärderingen av internationella arbetsgivare.

– Universitetet förbättrade sitt resultat inom alla delområden i jämförelse med de redan goda resultaten från i fjol. Det är särskilt glädjande att det gick så bra i arbetsgivarutvärderingen, det är ett tecken på att universitetet har fått bättre rykte internationellt, konstaterar chefen för internationella ärenden Markus Laitinen.

Helsingfors universitet placerade sig särskilt högt i de humanistiska vetenskaperna (50) och i biovetenskap och medicin (63).

QS-universitetsjämförelsen utförs årligen och omfattar de bästa universiteten i världen. Utvärderingen gäller både universiteten som helheter och olika vetenskapsområden. Över 800 universitet från hela världen deltar i jämförelsen.

QS World University Rankings 2014