Helsingfors universitet på 90:e plats i THE-universitetsrankningen

Citeringarna och undervisningen lyfte Helsingfors universitet ett steg i Times Higher Educations universitetsrankning.

Helsingfors universitet tog ett steg uppåt i Times Higher Educations internationella universitetsrankning och ligger nu på 90:e plats. THE-rankningen betonar undervisning, forskning och citeringar (dvs. forskares hänvisningar till andra forskares arbete) i lika hög grad. THE beaktar också kontakterna till näringslivet och internationaliteten.

Jämfört med förra året har Helsingfors universitet presterat bättre i synnerhet vad gäller citeringarna och undervisningen.

– Att våra forskare citeras internationellt visar att vi vid Helsingfors universitet bedriver högklassig och tillförlitlig forskning. Vårt fortgående arbete med att utveckla undervisningen syns också i rankningen. Jag hoppas att vår utbildningsreform ytterligare stärker kvaliteten på vår undervisning, konstaterar rektor Jukka Kola

Utöver Helsingfors universitet förbättrade tre andra finländska universitet sina placeringar från förra året. Aalto-universitetet steg till 190:e plats, Tammerfors universitets placering var på 201–250 och Östra Finlands universitet på 301–350. Av de nordiska universiteten är Helsingfors universitet på tredje plats. Före ligger två svenska universitet, Karolinska Institutet (38) med medicin som specialitet och Uppsala universitet (86).

Listan toppas i år av de brittiska universiteten Oxford (1) och Cambridge (2). Universiteten i Asien är på frammarsch, och tre asiatiska universitet finns bland de trettio främsta. Peking University, som hör till Helsingfors universitets strategiska partner, placerade sig på 27:e plats i THE-rankningen.

Universitetets placering bland de hundra främsta forskningsuniversiteten i världen är stabil. På Shanghailistan som publicerades i augusti placerade sig Helsingfors universitet för andra året i rad på 56:e plats.

Läs mer om universitetsrankningar

Vad är universitetsrankningar och hur har Helsingfors universitet placerat sig i dem?