Terkko Health Hub brobyggare mellan forskning och företagande

Mejlans nya centrum för hälso- och livsvetenskaper hjälper forskare att nätverka och vidareutveckla sina idéer.

Höstens långa rad av stora öppningsceremonier fortsätter. I veckan invigs Terkko Health Hub, ett nytt centrum för idéutveckling och nätverkande inom hälsovetenskap, medicin och livsvetenskaper på Campus Mejlans.

Terkko Health Hub finns i Mejlans campusbiblioteks gamla byggnad bredvid Biomedicum, som har renoverats för att bli en träffpunkt för studerande, forskare och andra experter inom hälso- och livsvetenskaper. Under samma tak finns nu idéacceleratorer, tillväxtföretag, Mejlans campusbibliotek och ett café, plus lokaler som hyrs ut till företag eller för olika evenemang.

Från forskning till företagsverksamhet

Helsingfors universitet deltar i Terkko Health Hubs verksamhet på många olika nivåer. Utöver campusbiblioteket och Helsinki Think Company är universitetet också med i Health Capital Helsinki (HCH). Andra medlemmar i HCH är Helsingfors stad, Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HNS och Aalto-universitetet.

HCH utvecklar medlemmarnas verksamhet, identifierar idéer och hjälper dem att vidareförädla idéerna. Dessutom lotsar HCH startup-företag tills de är redo för investeringar.

– Vi erbjuder rådgivning i produktutveckling, hur man hittar samarbetspartner och kommersialisering, säger Tuula Palmén som leder HCH:s projektbyrå.

Samarbetspartner och samtidigt målgrupper vid Helsingfors universitet är de fem fakulteter som bedriver forskning i livsvetenskaper i Mejlans och Vik samt HiLIFE:s enheter.

Tuula Palmén hoppas att Terkko Health Hub om tio år ska vara ett internationellt känt centrum för livsvetenskaper och hälsoteknologi där det föds innovationer, tillväxtföretag och företagssamarbete.

– Intresset från internationellt håll kommer att växa när vi får alla samarbetsprocesser att fungera. Redan nu finns tecken på uppvaknat intresse.

Lokaler för många behov

Terkko Health Hub hyr också ut kontor och arbetsrum. Lokalerna är avsedda för startup-företag inom hälsovetenskaper, medicin och livsvetenskaper, och här finns också rum för möten och evenemang som hyrs ut till utomstående.

– För tillfället har vi utöver Health Capital Helsinki också andra hyresgäster, t.ex. Disior, Sygeny Ltd, Kandidaattikustannus och SPARK Finland. Uthyrningen av lokaler startar på allvar efter öppningen, säger Kiira Grönroos, koordinator på Terkko Heath Hub.

_____________________________________________________
Invigningen av Terkko Health Hub är den 5 oktober.