Rättvis handel fyller 20 år – också UniCafe har anledning att fira

Rättvis handel har i år främjats i Finland i 20 år, detta år är med andra ord ett jubileumsår. Veckan för rättvis handel infaller 21–27.10.

De flesta kommer i universitetets vardag i kontakt med rättvisemärkta produkter när de besöker någon av UniCafes restauranger.

– Tjugoårsjubileet för rättvis handel är samtidigt anledning att fira för UniCafe – vi har haft rättvisemärkta produkter i vårt sortiment ända sedan 1999, säger Susanne Reiju som är upphandlings- och produktutvecklingschef på UniCafe.

Veckan för rättvis handel har i år kakao som tema och Rättvis handel rf lyfter under veckan fram fördelarna med rättvis handel, med fokus på klimatpåverkan.

UniCafe firar jubileet med olika erbjudanden och genom att sprida information både om kampanjveckan och om vad rättvis handel innebär. Syftet är att göra det lättare för restaurangbesökare att fatta etiskt hållbara beslut.

– Till exempel har all tofu som används av Unicafe länge varit rättvisemärkt. När en maträtt som innehåller tofu finns på matlistan kan en kund med andra ord välja att äta en måltid där huvudingrediensen är rättvisemärkt, säger Reiju.

Helsingfors universitet har sedan 2013 varit en Fairtrade-högskola.

Som Fairtrade-högskola förbinder sig universitetet till att främja användningen av och tillgången till rättvisemärkta produkter genom sina upphandlingar: till exempel är det kaffe och te som serveras på universitetets officiella evenemang alltid rättvisemärkt.