Passion för kartor

För drygt en vecka sen vann Mårten Boström, doktorand vid Helsingfors universitet, VM-guld i herrarnas sprintorientering. Han är en av fem finländare som lyckats med bragden.

Mårten Boströms akademiska studier och orienteringskarriär har en klar gemensam nämnare: kartor.

– Kartor har alltid varit en stor passion för mig. När man orienterar i full fart har man väldigt stor nytta av att själv ha ritat kartor, och samtidigt så vet jag också som kartritare vad en kartläsare behöver i terrängen.

Forskning varvat med joggingturer i Taitabergen

Sedan hösten 2012 har Boström tillbringat en stor del av sin tid i Taitabergen i Kenya, där Helsingfors universitet har en forskningsstation. Forskningsstationen har varit i universitetets ägo sedan 2011 och varit bas för akademiker som forskat i allt från biodiversitet till landsbygdens utveckling. Boström forskar själv i geoinformatik.

– Speciellt under vintern har det varma vädret passat mig riktigt bra, då jag inte behövt träna i det finska vintermörkret. Om man stiger upp i gryningen hinner man göra en hel del innan själva forskningsarbetet börjar.

Boström är inte den enda idrottaren som bedriver forskning vid sidan om idrottskarriären. Att kombinera forskning med toppidrott ser Boström som en bra lösning.

– Några andra idrottare rekommenderade forskarlivet då man inte behöver sitta på kontor från åtta till fyra. Jag är tacksam för att mina kolleger varit så förstående, och att man kan komma på jobb i joggingskor utan att någon anmärker på ens klädstil.

– I och med att mitt forskningsarbete inte är så beroende av andra kan jag också arbeta kvällstid.

En tid framåt kommer Boström att ägna lite mindre tid åt orienteringen.

– Jag kommer nog att ta det lugnt med idrotten ett tag framöver. Men jag siktar nog på VM i Italien nästa år.