Man kan också donera arbetstid till förmån för världens bästa

Helsingfors universitet och Reaktor har skapat en onlinekurs som lärt ut grunderna i artificiell intelligens till tusentals människor världen över. Hanna Hagström på Reaktor berättar varför det lönade sig att arbeta gratis.

Är folk intresserade av artificiell intelligens?

Detta funderade man över hösten 2017 då teknologiföretaget Reaktor flyttat in i Tankehörnan i lokaler ägda av Helsingfors universitet i kärnan av Helsingfors.

Universitetets datavetare och Reaktors experter började utveckla en gratis onlinekurs öppen för alla som skulle lära ut grunderna i artificiell intelligens till hela befolkningen på ett enkelt och roligt sätt.

Och visst har det funnits ett intresse för AI.

Kursen Elements of AI som fick sin start i maj 2018 har varit den mest populära kursen i Helsingfors universitets historia. Över 150 000 människor runt om i världen har deltagit i kursen.

Kursen är tillgänglig på finska och engelska och från och med försommaren 2019 även på svenska. Fler språkversioner är under arbete. Kursen har även fått stor synlighet i media både i Finland och internationellt.

– Vår stora dröm är att i samarbete med andra länder kunna nå en procent av hela jordens befolkning. Det är nog helt galet, men varför inte, säger biträdande professor i datavetenskap Teemu Roos.

Reaktor har deltagit gratis.

– Som företag vill vi bidra till att förverkliga betydelsefulla projekt. Artificiell intelligens revolutionerar samhället och vi anser att artificiell intelligens bör vara tillgänglig för alla, säger ansvarig chef för AI-affärsverksamhet Hanna Hagström på Reaktor.

Biträdande professor Teemu Roos producerade textinnehållen för kursen och universitetet bidrog även med den tekniska plattformen. Reaktor planerade utseende och användarupplevelsen. Kursen marknadsfördes av både Reaktor och universitetet.

Hagström är fortfarande förvånad över hur smidigt allting förlöpte.

– Vi blev verkligen ett riktigt team, säger hon.

Allt utgår från gemensamma värden

Vid Reaktor har man inte räknat ut hur många arbetstimmar som krävdes för att förverkliga kursen. Det är en bisak.

– Vårt mål var framför allt att skapa ett bra samarbete med universitetet. Givetvis har vi fått internationell uppmärksamhet och detta kan vara till nytta för oss i framtiden, säger Hagström.

Vilka råd skulle Hagström ge till företag som vill samarbeta med ett universitet? Enligt Hagström krävs ömsesidig öppenhet och förtroende samt framför allt en gemensam värdegrund.

– Vi har lyckats eftersom vi alla har sett kursen Elements of AI som en värdefull arbetsuppgift. Om någondera av oss skulle ha haft en opportunistisk inställning, skulle vi inte vara här idag.

Företag drar nytta av forskningsrön

Hagström tror att samarbetet mellan företag och universitet kommer att tätna ytterligare i framtiden eftersom båda har nytta av samarbetet.

– Forskarnas djupa sakkunskap kan hjälpa företag att fatta bättre beslut. Företagen identifierar i sin tur businessmöjligheter och kan utveckla saker på ett smidigt sätt, vilket skulle vara till nytta för universiteten. Med hjälp av företagen kunde även grundforskningen snabbare omsättas i praktiken, säger Hagström.

Elements of AI är det första gemensamma projektet för Reaktor och Helsingfors universitet, men knappast det sista.

– Vi vill utan tvekan göra flera gemensamma projekt i framtiden.

Den populäraste kursen i universitetets historia
    • Elements of AI är en gratis onlinekurs som är öppen för alla och lär ut grunderna i artificiell intelligens.
    • Kursen har förverkligats av teknologiföretaget Reaktor och biträdande professor i datavetenskap Teemu Roos vid Helsingfors universitet.
    • Kursen som fick sin start i maj 2018 erbjuds på finska, och engelska. Fler språkversioner är under arbete.
    • Kursen har redan över 130 000 deltagare runt om i världen.
    • Kursen kan genomföras på adressen www.elementsofai.com.