Kirja kallis, e-kirja halpa?

Eri tiedekuntien kurssikirjoja lainataan vuosittain satojatuhansia kertoja. E-kirjoja käytetään aikaisempaa enemmän, ja kirjasto hankkii jokaisesta kurssikirjasta myös saatavilla olevan e-kirjaversion. Opiskelijoille e-kirjojen hyviä puolia ovat muun muassa kirjojen saatavuus etänä verkon kautta ja mukana kuljettamisen helppous. E-kirjat ovat helppoja myös kirjastoille, sillä kokoelman sujuva hallinnointi mahdollistaa resurssien vapautumisen kirjakokoelman käsittelystä muuhun asiakaspalveluun.

Perinteinen kirjaformaatti ei katoa opinnoista vielä ainakaan vuosikymmeneen, vaikka erilaiset sähköiset lukulaitteet ja e-kirjat yleistyvät. Erityisesti kotimaisia e-kirjoja on vielä huonosti saatavilla, eivätkä kaikki ulkomaisetkaan kustantajat ole vielä kiinnostuneita e-kirjojen julkaisemisesta.

Toisin kuin usein ajatellaan, kirja ei ole halvempi vaikka sen hankkisi elektronisena. Painetun kurssikirjan hinta on keskimäärin 50–70 euroa kun taas elektroninen kirja maksaa edullisimmillaan 40 euroa. Hyvin usein digitoitu aineisto maksaa kuitenkin yli 200 tai jopa yli 1000 euroa. Näin on esimerkiksi lääketieteellisillä aloilla, joissa kurssimateriaalit edustavat harvinaisia tutkimusaloja.

Yliopiston kirjasto hankkii lahjoituksilla kirjoja ja kurssimateriaaleja, joihin on eniten kysyntää. Tieteenteon ja opetuksen vaatimukset uudistuvat jatkuvasti tieteen kehityksen myötä. Uuden materiaalin tarve onkin jatkuva.

Lahjoittamasi summan voit valita vapaasti esimerkiksi keskimääräisen kurssikirjan hinnan – noin 50 – euroa mukaan. Voit myös antaa tukesi kokonaisen kurssin kirjahankintoihin tai vaikka arvokkaan erikoismateriaalin hankkimiseen.