Opiskelijat ovat usein kiinnostuneita tutkijan työstä, mutta opinnoissa akateeminen ura saattaa jäädä vain tuntemattomaksi ammatilliseksi poluksi. Haasteena on, että mahdollisuuksia hyödyntää opinnoissa kartutettua tietoa ja taitoja luentosalien ulkopuolella on rajallisesti, mikä voi tehdä akateemisesta urasta vähemmän houkuttelevan vaihtoehdon.
Tähän haasteeseen tarttui Kiira Sarasjärvi, väitöskirjatutkija Helsingin yliopistosta ja Una Europan tutkimussimulaation luoja. Perustuen omiin kokemuksiinsa, Kiira halusi luoda opiskelijoille ohjelman, joka voisi madaltaa kynnystä lähteä akateemiselle uralle ja näyttää pilkahduksen siitä, millaista ura tutkijana voisi olla.
“Halusin luoda jotakin sellaista, jolla voisi olla laajempi vaikutus opiskelijoiden ja valmistuneiden opiskelijoiden tulevaisuuden urien edistämiseen akatemiassa”, Kiira mainitsee.
Kiiran tavoitteena oli myös selkeyttää ja tehdä näkyväksi erilaisia polkuja väitöskirjatutkijaksi. Hän halusi osoittaa, että ei ole yhtä oikeaa reittiä tulla tutkijaksi.
Kokonaan verkossa toteutettavan ohjelman päätavoitteena oli laatia tutkimussuunnitelma kansainvälisissä ja poikkitieteellisissä tiimeissä, jotka koostuivat Una Europan 11 yliopistojen opiskelijoista. Näin opiskelijat saivat hypätä tutkijan kenkiin ja tunnustella tutkijan työtä käytännössä. Ohjelman aikana työpajoissa ja luennoilla syvennyttiin akateemiseen kirjoittamiseen, tutkijaprofiilin luomiseen sekä tutkimusprosessin suunnitteluun.
Kuitenkin merkittävämmäksi oppimiskokemuksesi opiskelijoille syntyi yhteistyö yliopistojen välillä kansainvälissä ja poikkitieteellisessä tiimeissä, kuten yksi osallistuja kuvaa:
“Merkittävin asia, jonka opin ohjelmasta, oli ymmärtää, miten tehdä yhteistyötä yliopistojen ja tieteenalojen välillä. Työskentely monitaustaisen tiimin kanssa auttoi minua ajattelemaan laajemmin. Lisäksi sain lisää varmuutta omien ideoiden esittämiseen ja palautteen kysymiseen turvallisessa ympäristössä, jossa voin kasvaa sekä tutkijana että viestijänä.”
Ohjelman lopussa kuusi tiimiä esitteli omat tutkimussuunnitelmansa, saaden raadilta palautetta sekä kysymyksiä. Voittajatiimi, Diverse Diverstors, erottautui joukostaan tutkimussuunnitelmallaan yliopistojen vastuullisesta sijoittamisesta “Sustainable Universities, Responsible Investments: A Blueprint for Aligning Campus Climate Commitments with Ethical Financial Practices”.
Voittajatiimin jäsenet lähetettiin osallistumaan Una Europan Incubator-kesäohjelmaan Krakovaan heinäkuussa 2025 oppimaan lisää tutkimuksen ja yritysten yhteistyöstä.
Tutkimussimulaatio osana Una Europan Student Project Incubator-ohjelmaa
Una Europan Student Project Incubator on kokonaan verkossa toimiva, kansainvälisyyteen ja poikkitieteellisyyteen perustuva ohjelma, joka painottaa yrittäjyydellistä ajattelua ja kehittämistä akateemiseen tutkimukseen perustuen.
Ohjelma keskittyy antamaan opiskelijoille eväitä hyödyntämään taitojaan erilaisten aktiviteettien, tapahtumien, tutkimussuunnitelmien ja yhteisöperusteisten haasteiden ratkaisemisessa. Ohjelman keskiössä on luoda opiskelijoille mahdollisuuksia hyödyntää akateemisia tietotaitojaan käytännössä ja nähdä konkreettisesti, miten akateemista koulutusta voi käyttää hyväksi tosielämän haasteiden ratkaisemiseksi.
Una Europan Student Project Incubator laajentaa yliopistojemme monipuolista tarjontaa ja antaa mahdollisuuden opiskelijoille kaikilta korkeakoulutuksen asteilta tutustua kansainväliseen yhteistyöhön ja oppimiseen virtuaalisessa ympäristössä.