Lapset ovat eriarvoisessa asemassa sen suhteen, miten he pääsevät tutustumaan eri tieteenaloihin ja tutkijoihin. Lapset, joilla on kasvuympäristön tuki, johon lukeutuu vanhempien korkea koulutustaso, sosio-ekonomisesti vahvat kasvuolosuhteet ja tietoa koulutuksen aikana tehtyjen valintojen vaikutuksesta, saavuttavat korkeamman tiedepääoman kuin lapset, joiden kasvuympäristön tuki on heikompaa tai jotka asuvat kaukana tiedekasvatustarjonnasta.
Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa toimiva Pöllö-akatemia vastaa suureen tarpeeseen saada tiedekasvatustoimintaa, joka huomioi erityisesti tiedepääoman marginaaliin jäävät lapset.
– Jokaisella lapsella tulee olla oikeus tutustua tieteisiin ja tutkijoihin. On äärimmäisen tärkeää, että jokainen lapsi pääsee kehittämään myönteistä asennetta tiedettä ja tutkimusta kohtaan sekä kohtaamaan erilaisia tutkijoita, jotka voivat toimia lapselle roolimallina, painottaa Pöllö-akatemian johtaja Jenni Vartiainen.
– Pöllö-akatemian toiminnassa huomioidaan myös lapsia, jotka tulevat eri kulttuuri- ja kielitaustoista, iloitsee Pöllö-akatemian viestintävastaava Natalia Stalchenko.
Pöllö-akatemian verkkoympäristössä tapahtuva tiedekasvatus saavuttaa lapsia kaikkialta Suomesta
Pöllö-akatemian toiminta pohjautuu tutkijoiden ja lasten kohtaamisessa tapahtuvaan vuorovaikutukseen toistensa kanssa pääasiassa verkkoympäristössä toteutettavissa tiedetyöpajoissa. Verkkoympäristö mahdollistaa erityisesti tiedepääoman marginaalissa olevien lasten osallistumisen, sillä se ei vaadi siirtymistä tiettyyn paikkaan. Toisaalta verkkoympäristössä toteutettu tiedetyöpaja voidaan toteuttaa esimerkiksi iltapäiväkerhotoiminnassa tai osana perusopetusta tiedekasvatustoimintana, jossa tutkija osallistuu verkon kautta, mutta osallistujat vuorovaikuttavat monipuolisesti toistensa ja tutkijan kanssa.
– Siksi Pöllö-akatemian maksuttomat tiedetuokiot ovat avoimia kaikille – kunnallisten ja yksityisten päiväkotien sekä iltapäiväkerhojen lisäksi myös perhepäiväkotien ryhmille ja yksittäisille perheille. Näin voimme tavoittaa myös ne lapset, jotka eivät ole osana varhaiskasvatusjärjestelmää, ja tarjota heille mahdollisuuden tutkia, ihmetellä ja innostua tieteestä jo varhain, Stalchenko korostaa.
3 – 12-vuotiaiden tiedekasvatuksessa erityisen tärkeää on huomioida lapsen näkökulma tieteeseen. Leikki, tarinallisuus ja draama ovat sekä aiemman tutkimuksen että esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien mukaisesti keskeisiä tapoja esitellä eri tieteenaloja lapsille. Pöllö-akatemiassa nämä elementit ovat vahvasti läsnä jokaisessa työpajassa.
Tiedekasvatus pitää sisällään kaikki tieteenalat
– On tyypillistä, että arkisessa puheessa tiedekasvatus helposti käsitetään koskevan vain luonnontieteitä. Tiedekasvatus kuitenkin pitää sisällään kaikki tieteenalat, Vartiainen toteaa.
Tästä syystä Pöllö-akatemia korostaa humanistisia, taiteellisia, filosofisia ja yhteiskunnallisia kysymyksenasetteluita, luonnontieteellisiä teemoja unohtamatta. Pöllö-akatemian tiedekasvatuksen keskiössä ovat lasten esittämät elämän suuret kysymykset ja arkiset ihmetyksen aiheet sekä ajattelu ja tutkiminen yhdessä.
Pöllö-akatemia tarjoaa väylän eri uravaiheen tutkijoiden tiedeviestinnälle
– Tiedeviestintä ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus ovat yliopistojen äärimmäisen tärkeitä tehtäviä. – Varsinkin nuoren tutkijan saattaa olla haastavaa löytää väyliä saada omalle tutkimukselleen yhteiskunnallista näkyvyyttä, Vartiainen sanoo.
Pöllö-akatemia tarjoaa areenan erilaisille tutkijoille eri uran vaiheissa päästä jakamaan tieteen ja tutkitun tiedon kiehtovaa maailmaa tulevaisuuden osaajille eli lapsille.
Lapset myös tarvitsevat esikuvia erilaisista tutkijoista eri tieteenaloilta.
– Edelleen valloilla on rajoittavia stereotypioita siitä, miltä tutkija näyttää, millainen luonne tutkijoilla on tai miten he vuorovaikuttavat, Vartiainen toteaa. On tärkeää, että lapset pääsevät kohtaamaan eri ikäisiä tutkijoita, jotka tulevat erilaisista taustoista ovat olemukseltaan räiskyviä, vakavia, hauskoja tai rauhallisia.
Pöllö-akatemian toiminta saa tukea vuosina 2025 – 2027 Suomen kulttuurirahaston Tiede tutuksi -rahoituksesta.
Lisätietoja:
Jenni Vartiainen, jenni.vartiainen@helsinki.fi, 0504015465
Natalia Stalchenko, natalia.stalchenko@helsinki.fi