Yrittäjä ja tutkija Michael Lee: “Tutkijoina luomme tietoa, mutten halua tyytyä vain siihen” - Biosphere-kokemuksia, osa III

Michael Lee on väitöskirjatutkija Helsingin yliopiston ilmakehätieteiden laitoksella ja Biosphere-yrityshautomon 2. erän osallistuja. Käynnissä olevan ohjelman osallistujilla on vielä viimeinen rutistus edessä ennen hautomon finaalia ensi viikolla. Osallistujien kuusikuukautinen ponnistus onkin juhlistamisen arvoinen asia, sillä sen lopputuloksena on syntynyt monta kiinnostavaa yritystä, kuten Leen Urban Green Carbon.

Urban Green Carbon on tutkimuspohjainen hiilikompensaatioratkaisu, joka keskittyy kaupunkiympäristöiden kasvillisuuteen. Urban Green Carbon liittää hiilirekisterin, projektikonsultoinnin sekä hiilihyvitysten myöntämisen ja ostamisen yhdelle alustalle. Toisin kuin useimmat muut hiilimarkkinat, jotka usein keskittyvät metsien ja vihreiden energiahankkeiden tukemiseen, Urban Green Carbonin tavoitteena on edistää erityisesti kaupunkien kestävää kehitystä. “Huomasimme, että kaupunkien kasvillisuudella on tärkeä rooli hiilikompensaatiossa, ja voimme hyödyntää asiantuntemustamme sen hyötyjen mittaamiseen ja arviontiin”, Lee tiivistää.

Yhdessä kollega Alan Fungin kanssa Lee on käyttänyt aikansa Biospheressä kehittäen tiimin tietämystä ja dataa sovellettaviksi laajemmin yhteiskunnassa. “Tutkijoina luomme tietoa, mutten halua tyytyä vain siihen… Jo ennen hakemustani olin etsinyt eri keinoja hyödyntää osaamistamme kaupallisessa kontekstissa. Biosphere tuntui täydelliseltä tilaisuudelta tähän”, Lee kertoo. Kummallakaan tutkijalla ei ollut aiempaa kokemusta yrityksen pyörittämisestä, mutta ohjelman kautta he pääsivät nopeasti käsiksi moniin resursseihin, jotka helpottivat heidän oppimiskäyräänsä merkittävästi. “Jos minun pitäisi kuvailla Biosphereä yhdellä sanalla, olisi se ’monipuolinen’. Työpajojen ja luentojen rakenne on auttanut meitä roimasti. Puhumattakaan mentoreistamme”, Lee sanoo.

Lee nostaa esiin tiimiä auttaneet mentorit Peter Tutelaersin, Tony Koloumbriksen ja Carmo Requejon, joilla on kullakin omat vahvuusalueensa yritysmaailmassa. Lee on myös kiitollinen ohjelman tarjoamista lukuisista verkostoitumismahdollisuuksista, kuten edustustehtävistä NORDEEP-startup-tilaisuudessa: “Meidät valittiin osallistumaan tapahtumaan yliopiston edustajina. Se oli loistava tilaisuus tavata kollegoja hiilikompensaatioalalla ja jopa mahdollisia sijoittajia. Saimme NORDEEPissä paljon palautetta, joka mahdollisti lähestymistapamme ja liiketoimintasuunnitelman hiomisen”, Lee toteaa.

Kaikille yrittäjiksi pyrkiville Leellä on selkeä viesti: Keskity visioosi ja luota itseesi. “Olemme kohdanneet paljon haasteita ja epävarmuustekijöitä… Tällä alalla on enemmän kuin todennäköistä kohdata monenlaisia mielipiteitä, etenkin sellaisia, jotka eivät mukaudu omiisi. Mutta kaikki tämä on osa prosessia. Meistä on tullut paljon sisukkaampia ohjelman kautta. Sanoisin jopa, että se on ollut suurin opetuksemme”, Lee toteaa.

Tämä on vain lyhyt tiivistelmä ja koko haastattelu on luettavissa englanniksi tästä!

Helsingin yliopiston yrityshautomo-ohjelmat, Helsinki Incubators, tarjoavat tukea ja mahdollisuuksia pääkaupunkiseudun rohkeille ajattelijoille, jotka ovat kiinnostuneita toteuttamaan unelmansa yrittäjyyden muodossa. Kiinnostaisiko sinua osallistua esi-hautomo- tai hautomotoimintaan? Lue lisää ja hae mukaan keväällä alkaviin hautomo-ohjelmiimme:

NEXUS — Kestäville ratkaisuille teknologiassa ja tekoälyssä. Hae 14. huhtikuuta mennessä!

Biosphere — Vaikuttavia ratkaisuja bio- ja kiertotalouteen. Hae 1. toukokuuta mennessä!

TREMOR — yhteiskunnan, koulutuksen, hyvinvoinnin, yhteisöjen ja lainsäädännön pioneereille. Hae 17. huhtikuuta mennessä!