Tutkimusta hyödyntävä DP-Tec-ratkaisu Helsingin yliopistosta: ”On aika antaa takaisin yhteiskunnalle”

Helsingin yliopiston Biosphere-yritysohjelmasta valmistuneet Wenzi Ren ja Shushu Liu toivovat vahvempaa vuoropuhelua akateemisen maailman ja ulkoisten markkinoiden välillä. Tässä haastattelussa he kertovat alkuaskelistaan yrittäjyyden polulla ja siitä, miten heidän suhtautumisensa tutkimustansa kohtaan muuttui.

Wenzi Reniä häiritsi pitkään työssään väitöskirjatutkijana Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan metsäpatologian laitoksella, että monet akateemisen maailman innovaatiot ja tulokset eivät näe päivänvaloa laajemmassa käytössä ulkomaailman markkinoilla.

”Se on suuri harmi”, hän sanoo. ”Tutkimus tuottaa monia upeita ideoita, jotka varmasti kukoistaisivat sen ulkopuolella. Ajattelin siis: ’No, miksen minä näyttäisi mallia?’”

Ren on paitsi tuoreeltaan väitellyt tutkimuksensa läpi, hän on myös vastikään valmistunut yliopiston puolen vuoden Biosphere-yrityshautomosta yhdessä ystävänsä, Aalto-yliopistosta tohtorinpaperit saaneen tekoäly- ja koneoppimisasiantuntija Shushu Liun kanssa. Nyt he istuvat kameroiden edessä kertomassa ratkaisustaan DP-Tecistä, teknologiasta, joka soveltaa tekoälyä ja molekyylitiedettä patogeenien havaitsemiseen metsissä, näin mahdollistaen tautien ennaltaehkäisyn ja varhaisen puuttumisen. Ratkaisun avulla säästyy paitsi luontoa, myös metsänomistajien resursseja ja varoja.

Biosphere-ohjelmassa Ren ja Liu ovat päässeet selvittämään ratkaisunsa kaupallistamismahdollisuuksia. Erityisesti bio- ja kiertotalousinnovaatioille suunniteltu hautomo tukee yliopiston opiskelijoita, tutkijoita, henkilökuntaa ja alumneja pyrkimyksissä rakentaa konkreettista toimintaa ideansa ympärille. Renille ja Liulle, joilla ei ollut aiempaa kokemusta yrittäjyydestä, ohjelma tuntui täydelliseltä paikalta aloittaa.

Muutos ajattelutavassa

Tutkimuksesta yrittäjyyteen siirtyminen ei suinkaan ole helppo tehtävä, mutta Ren ja Liu uskovat vahvasti, että ratkaisut moniin globaalisti painaviin ongelmiin löytyvät akateemisesta maailmasta.

”Teemme tutkimusta tehdäksemme planeetasta paremman paikan, emme vain sen itsensä vuoksi”, Ren sanoo painokkaasti. ”Osallistuminen Biosphereen antoi meille mahdollisuuden tutustua markkinoiden tarpeisiin. Siihen, mitä yhteiskunta oikeasti tarvitsee. Tieto tästä on auttanut meitä mukauttamaan tutkimussuuntaamme ja luomaan positiivista vuorovaikutusta näiden kahden maailman välille.”

Ren ja Liu kokevat, että ulkomaailman tarpeiden ymmärtäminen ja todellisten haasteiden valitseminen jo alkumetreillä motivoi heitä uudella tavalla työssään tutkijoina.

”Kysymyksellä on merkitystä. Sen sijaan, että hyppään johonkin ikivanhaan tutkimusongelmaan, johon en usko ja jonka tuloksia en välttämättä koskaan näe, minulla on nyt rohkeutta valita ongelmat, jotka minua aidosti motivoi”, Liu selittää.

Ren lisää, että tutkimustulosten vieminen laajempaan hyötykäyttöön on myös eräänlainen sosiaalinen vastuu tutkijoille.

”Olemme saaneet arvokasta koulutusta monen vuoden edestä. Meidän on aika hyödyntää huipputietämystämme antamalla takaisin yhteiskunnalle”, Ren toteaa.

Tämä on tiivistelmä alkuperäisestä englanninkielisestä haastattelusta. Lue tästä koko juttu!

Haku auki seuraavaan Biosphere-ohjelmaan 1. toukokuuta asti

Toukokuussa kolmatta kertaa käynnistyvään kuuden kuukauden Biosphere-hautomoon voivat hakea kaikki rohkeat ajattelijat ja tekijät esimerkiksi biotalouteen ja kiertotalouteen liittyviltä kestävän kehityksen aloilta. Ohjelma tarjoaa jälleen henkilökohtaisesti räätälöityä tukea, mentorointia ja ohjausta, tavoitteenaan auttaa sinua muuttamaan ideasi vaikuttavaksi ja merkitykselliseksi yritykseksi.

Tutustu ohjelman verkkosivuihin tästä ja lähetä hakemuksesi 1. toukokuuta mennessä. Lisätietoja saat myös ohjelman vetäjältä Pedro Gensiniltä osoitteesta pedro.gensinimotoa@helsinki.fi tai LinkedInin kautta.

Biosphere-tiimi DP-Tec | Helsinki Incubators