“Te kaikki toitte intohimonne esiin tänä iltana, ja teidän kuuluisi olla ylpeitä itsestänne” — Biosphere 2:n päätöspäivä

Ja kuin noin vain; se oli ohi.

Kuuden kuukauden ahertamisen jälkeen Biospheren toisen erän osallistujat kokoontuivat keskustakampuksen Kielikeskukseen juhlistamaan yhteistä matkaansa tähän asti ja ohjelman päättymistä. Taipaleensa aikana yrittäjiksi aikovat Biosphere-osallistujat kehittivät ratkaisujaan, hioivat ajatustapojaan sekä validoivat ideoitaan markkinoilla ohjelman mentorien ja vierailevien asiantuntijoiden avulla. Biosphere on Helsingin yliopiston kiertotalouteen ja kestävyyteen keskittyvä yrityshautomo-ohjelma.

Illan aluksi ohjelman projektipäällikkö Pedro Gensini toivotti kaikki tiimit, mentorit ja vieraat tervetulleiksi. “Matka näiden tiimien kanssa on ollut mahtava… Ohjelman aikana kaikki heistä ovat onnistuneet ottamaan tärkeitä askeleita eteenpäin tällä pitkällä, mutta palkitsevalla yrittäjän polulla, enkä malta odottaa nähdäkseni mitä te kaikki olette valmistelleet täksi illaksi”, Gensini kertoi yleisölle. Kanssajärjestäjä Alfonso Gutierrezin mentoreita kittävän puheenvuoron ja mentori Sam Laakkosen yrittäjänalkujen kunnianhimoisia yritysideoita ylistävän puheenvuoron jälkeen show oli valmis alkamaan.

Kahdeksan Biosphere 2:n parhaista tiimeistä saivat mahdollisuuden osallistua hyvähenkiseen pitchauskilpailuun, jonka pääpalkinnoksi luvattiin kaikki kulut kattava matka saksalaiseen NØRD-startup-konferenssiin, kolmen kuukauden jäsenyys Helsinki Epicenter-innovaatiokeskittymälle ja mahdollisuus esiintyä kansainväliselle riskipääomasijoittajalle seuraavana päivänä. Yksi toisensa jälkeen tiimit nousivat lavalle esittämään ideansa yleisölle sekä tuomaristolle, joka koostui ohjelman mentoreista Aline de Santa Izabelista, Natalie Skvortsovasta ja Júlio Pinhosta. Osallistujien esitykset kattoivat monia ratkaisuja, aina Invisible Cottagen siirrettävistä ja luontoa häiritsemättömistä kodeista Urban Green Carbon-tiimin hiilinieluinnovaatioon.

Pitchien välissä yliopiston maatalous ja -metsätieteellisen tiedekunnan varadekaani Mari Sandell kertoi olleensa vaikuttunut tiimien pitcheistä ja lisäsi naurahtaen: "Suosikkitiimini on tietenkin yksi meidän omasta tiedekunnasta”, viitaten DP-Teciin. Metsäpatologian väitöskirjatutkija Wenzi Renistä ja tekoälyasiantuntija Shushu Liusta muodostuva tiimi hyödyntää Renin tutkimusta edistääkseen metsänomistajien ymmärrystä metsiensä terveydentilasta ja torjuakseen taudinaiheuttajia.

Esitysten jälkeen tuomaristo oli valmis kruunaamaan yhden tiimin illan voittajaksi. Tuomariston puolesta puhuva Pinho kuitenkin pohjusti päätöstä kannustamalla koko Biosphere-joukkoa. “Te kaikki toitte intohimonne esiin tänä iltana, ja teidän kuuluisi olla ylpeitä itsestänne”, hän sanoi. “Voittajaksi voidaan kuitenkin valita vain yksi tiimi, ja mielestämme voittajajoukkue oli innovatiivinen: se pyrkii kestävyyden varmistamiseen hyvällä strategialla ja osoitti todellista vaikutuspotentiaalia", Pinho selitti ennen Lensor-tiimin paljastamista pitchauskilpailun voittajaksi.

Ayush Prasadista, Lisa Themanista ja Lisa Ulvilasta muodostuva tiimi voitti kilpailun innovatiivisella ratkaisullaan, jonka avulla maanviljelijät voivat hyödyntää sateliittikuvausteknologiaa seuratakseen typpilannoitteiden reaaliaikaista tarvetta. Esityksen aikana Theman kertoi ratkaisun vähentävän lannoitteiden käytön määrää varmistamalla, että vain tarpeelliset alueet lannoitetaan, säästäen maanviljeliöiden resursseja ja rahaa, samanaikaisesti suojellen ympäristöä ylilannoituksen haitoilta. Hän kertoi maanviljelijöiden olleen vaikuttuneita teknologiasta ja heidän sanoneen, että ratkaisu olisi hyvin tarpeellinen alalla.

Tämä on vain tiivistelmä ja koko haastattelu on luettavissa englanniksi tästä!

Biospheren kolmannen kierroksen haku on auki

Vaikka Biospheren toinen kierros päättyikin, odottaa koko Helsinki Incubators-tiimi innolla ohjelman kolmatta kierrosta, jonka haku on auki 1. toukokuuta asti.

Rohkeat ajattelijat ja tekijät bioekonomian, kiertotalouden ja muiden kestävyysteemojen saralla ovat tervetulleita mukaan ohjelmaan. Biosphere 3 antaa jälleen kerran lupaaville yrittäjänaluille puoli vuotta jatkuvaa tukea, mentorointia, sparrausta ja ohjeistusta, jotta ideat muuttuvat toimiviksi ja vaikuttaviksi yrityksiksi.

Jos olet kiinnostunut jättämään jälkesi maailmaan ja haluat kehittää ratkaisun, joka käsittelee yhtä tai useampaa painavaa kestävyyshaastetta maailmassa, tutustu ohjelman nettisivuihin ja lähetä hakemuksesi 1. toukokuuta mennessä!