"On niin siistiä nähdä näin monta tiimiä!" — Ensimmäinen Pathways-ohjelma aloitti matkansa yrittäjyyden syövereihin

Kauan odotettu Pathways-yrittäjyysohjelma käynnistyi 32 tiimin ja yli 40 innokkaan yrittäjänalun voimin.

Helsingin Yliopiston Pathways-esihautomo-ohjelma on ensimmäinen tyyliään. Toisin kun Helsinki Incubatorsin aiemmat temaattiset esihautomot, Pathways ei rajaa fokustaan tiettyyn aihealueeseen, vaan pyrkii palvelemaan kaikkia poikkitieteellisesti, ja koko ohjelman tavoitteena on rakentaa yhteistyön siltoja kaikkien eri yrittäjyyspolkujen kulkioiden välillä. Tämä on juuri se mistä Pathwaysin projektiavustaja, Helsinki Think Companyn Jani Lehto on eniten innoissaan. "On niin siistiä nähdä näin monta tiimiä, en ole ikinä työskennellyt yhtä ison ryhmän kanssa. Ohjelma mahdollistaa paljon joustavuutta ja näemme varmasti ohjelman aikana paljon ristiinpölytystä ideoiden ja ajattelutapojen välillä. Olen hyvin innoissani!".

Ohjelmapäällikkö Santeri Tuovila kehotti osallistujia omaksumaan "design thinking" -ajattelun heti alusta alkaen: "Ensin opimme, sitten luomme. Ensin pallottelemme ideoita, sitten valitsemme niistä parhaat ja testaamme ne. Ja sitten tehdään tätä yhä uudelleen ja uudelleen", hän selitti. "Tämä saattaa tarkoittaa, että päädyt tekemään jotain todella omituisia asioita, mutta siitä Pathwaysissä on kyse", hän jatkoi naurahtaen.

Ohjelman ensimmäisessä varsinaisessa työpajassa osallistujat pääsivät vihdoin yhdistämään kasvot näytöllä näkyneisiin nimiin, kun ohjelman kick-off tapahtuma jouduttiin toteuttamaan etänä julkisen liikenteen lakon takia. Yliopiston Changing Education-maisteriohjelman toisen vuoden luokkakaverit Seda Altunbayu ja Asiyeh Younesi saapuivat paikalle ensimmäisenä. "Meidän ideamme liittyy opettajien tukemiseen työnsä osalta. Taustani on opetuksessa ja Asiyehin liiketoiminnassa ja johtamisessa. Toivomme, että taitojemme yhdistelmästä syntyisi jotain merkittävää", Altunbayu kertoi. He odottavat innolla oppiakseen konkreettiset taidot, jotka he tarvitsevat kehittääkseen projektiian Suomen yritysmaailmassa. "Sen lisäksi tarvitsemme kaiken mahdollisen avun verkostoitumisessa, etenkin opetusalan johtavien ihmisten kanssa", Altunbayu selittää.

Dynaaminen duo muisteli ensimmäisen session Ikigai-harjoitusta, jossa heitä kehotettiin pohtimaan heidän johtavia arvojaan. "Ikigai"-konsepti yhdistää neljä elementtiä, joiden avulla saa selvemmän kuvan henkilön motivaatioista elämässä ja töiden teossa: mitä rakastaa tekevän, mitä maailma tarvitsee, mistä voi saada rahaa ja missä on itse hyvä. "Mielestäni oli oikeastaan tosi hyvä oikeasti pysähtyä miettimään näitä kysymyksiä", Altunbayu pohtii. "Nykyään, kaikkine hektisine rutiinein saamme harvoin mahdollisuuden istahtaa ja pohtia asioita. Oletamme tuntevamme arvoni, mutta ainakin itse huomasin, ettei se aina ole niin yksinkertaista ja otamme usein pidämme niitä itsestäänselvyyksinä", hän jatkoi.

Ohjelman ensimmäisen varsinaisen työpajan puhujat saapuivat täynnä inspiraatiota ja oivallusta "Business Stories" teemaiseen iltaan. Teemaan sisältyi vieraiden kokemukset yritysmaailmasta ja työpajan tarkoituksena oli antaa osallistujille konkreettinen kuva, siitä mitä heidän pitäisi odottaa yrittäjän poluillaan. Ensimmäisenä osallistujien eteen asteli Compass-alumni, sarjayrittäjä ja TREMOR-mentori Jori Karvonen, joka kertoi osallistujille traktorinvuokrausalustansa tarinan, sen kunnianhimoisesta alusta sen opettavaiseen loppuun. "Lähestyessäsi alaa, sinun täytyy ymmärtää se läpikotaisesti", hän selittää.

Seuraavana Lavalle asteli Zestii Kitchensin Minaë Tani-LaFleur, jonka yritys mahdollistaa Suomessa asuvia ulkomaalaisia kokkeja, joilla ei välttämättä olisi muuten mahdollisuutta tehdä sitä mitä rakastavat, ja missä he ovat hyviä. Zestiin avulla mitä erikoisimmatkin ja eksoottisimmat ruoat löytävät tiensä asiakkaiden suuhun. Esityksessään Tani-LaFleur korosti tarkoituksellisuuden tärkeyttä yrityksen perustamisessa. "Monet yritykset kadottavat nopeasti sen syyn, jonka takia he halusivat tehdä jotain alunperinkään... Viestini teille on tämä: älkää ikinä kadottako tärkeintä kysymystä - miksi", hän ohjeisti.

Viimeisenä, muttei vähäisempänä osallistujien eteen asteli pirtsakka Windi Muziasari, jonka tutkimuspohjainen yritys, Resistomap on maailman ensimmäinen antibioottiresistenssin seurannan ympäristössä kaupallistanut yritys. Muziasari vakuutteli akateemistaustaiselle yleisölle, että yrittäjyys ei ole loppujen lopuksi hirveän erilaista tutkimustyöhön verrattuna ja hänelle tutkijan ajatusmaailma toimi katalyytinä yritystoiminnan aloittamiseen. "Sydämeni sanoi minulle, että meidän on pakko tehdä jotain", hän selittää.

Tämä on vain lyhyt tiivistelmä ja koko haastattelu on luettavissa englanniksi tästä!

Tutustu kaikkiin Pathwaysiin osallistuviin tiimeihin tästä! Lisätietoja varten voit ottaa yhteyttä Santeri Tuovilan sähköpostitse osoitteessa santeri.tuovila[at]helsinki.fi tai hänen LinkedIn-tillinsä kautta.