“NEXUS todella motivoi tekemään, oppimaan ja kasvamaan” - NEXUS-yrityshautomon 3. kierros alkoi 17 uniikin tiimin voimin.

Helsingin Yliopiston syväteknologiaan, tekoälyyn ja kestävyyteen keskittyvä yrittäjyysohjelma NEXUS polkaisi kolmannen kierroksensa käyntiin viime viikolla. Ohjelmapäällikkö Andres Archilan kanssa kokoontuivat kaikki ohjelman 17 osallistuvaa tiimiä, joiden yritysideat kattavat ratkaisuja terveyden, hyvinvoinnin, kestävien materiaalien ja monen muun aiheen saralla. Paikalla olivat myös ohjelman vaikuttava mentorivaranto, johon kuuluu muun muassa Leijonan Luola-tv-sarjasta tuttu Kim Väisänen.

“NEXUS on meille mahdollisuus viedä ideaamme eteenpäin”, sanoo Omkaranathan Ravindran, joka osallistuu kanssaperustaja Ashish Sheten kanssa ohjelmaan heidän GreenTrails-nimen alla. Heidän ratkaisunsa sisällyttää virtuaalitodellisuuden kuntopyörien kanssa, pyrkimyksenään antaa ihmisille mahdollisuus kokea luontoa ja maailmaa lähtemättä kotoaan. Parivaljakko, jotka molemmat työskentelevät yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa ovat jo melkein valmiita prototyyppinsä kanssa ja odottavat innolla mahdollisuuksia, joita NEXUS voi heille tarjota. “Toivomme, että ohjelmaan osallistuminen auttaisi meitä validoimaan ratkaisumme, laajentamaan yhteyksiä ja aikanaan kerryttämään meille sijoituksia”, Ravindran kertoo.

Heidän kanssaosallistujansa Endrit Kolalla, joka osallistui viime vuonna pidettyyn Compass-esihautomo-ohjelman 3. kierrokseen, on perustajajäsen Omar Mussen kanssa suuria odotuksia yrityidealleen, WorkPulseAI:lle. “Kun tapasimme mentorimme, saimme joitain erinomaisia ideoita ja nyt odotan innolla käytännön asioita”, Musse sanoo, viitaten ohjelman työpajoihin ja käytännölliseen hankkeen rakentamistyöhön. Kola yhtyy Mussen ajatuksiin ja sanoo: “NEXUS todella motivoi tekemään, oppimaan ja kasvamaan.” Kaksikko toivoo, että heillä olisi ohjelman lopussa julkaistava versio ratkaisustaan ja että he kerkeäisivät validoimaan sitä ainakin yhdellä kierroksella markkinavalidointia.

Ohjelman mentoreille, aloituspäivä oli mahdollisuus innostua uudesta paikallaolevasta ideoiden kirjosta. “Nämä tapahtumat ovat aina mahtavia”, toteaa sarjayrittäjä Anja Leissner, joka on yksi ohjelman mentoreista. “Tiimit ja ratkaisut ovat erilaisia joka kerta, ja se mitä jää käteen on erilaista joka kerta, kuin tiimeille ja mentoreille”. Ruotsalainen mentori arvostaa ideoiden monimuotoisuutta, mikä on hänen mielestään paras osa NEXUS-ohjelmaa - jonka hän toteaa parantuneen kerta toisensa jälkeen. Lisäksi tiimien auttaminen hänen asiantuntemuksellaan - ja sen ulkopuolella on todistautunut virkistäväksi.

Helsingin Yliopiston yrittäjyyspalvelut, Helsinki Incubators tarjoavat tukea ja mahdollisuuksia yrittäviksi aikoville ja yrittäjyydestä kiinnostuneille pääkaupunkiseudun alueella.

Jos sinulla on kysyttävää NEXUS-ohjelmasta tai kaipaat lisätietoja, ota yhteyttä ohjelmapäällikkö Andres Archilaan.

S-posti: andres.archila@helsinki.fi Puh. +358 50 521 5286