Suuren megakorporaation ajatusmaailmaa voi olla vaikea sovittaa startupin pyörittämisessä. Se vaatii vision, kärsivällisyyttä, määrätietoisuutta ja kaikista tärkeimpänä kyvyn saada ihmiset suorittamaan korkeimmalla mahdollisella tasolla. Tämä on juurikin se, missä Neri Friedlander loistaa. Hän on suurten korporaatioiden uutten liiketoimintahankkeiden asijantuntija ja alkuperäisin kotoisin Tel-Avivsta. Uransa aikana Friedlander on työskennellyt Googlelle ja Mercedes Benzille, minkä jälkeen hänet värvättiin kumppaniyhteistyön johtajaksi Continentalille. “Tarkkailen eri teknologiaekosysteemejä maailmanlaajuisesti löytääkseni yhteistyömahdollisuuksia”, hän selittää. “Laajemmalla mittakaavalla, tutkin korporaatioiden haasteita uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämisessä. Suurilla firmoilla on startuppeja hyvin merkittävästi suuremmat resurssit, mutta usein epäonnistuvat omaksumaan innovaatioita”, hän jatkaa.
Paraikaa Friedlander jakaa oppimaansa yrittäjyyshenkeä mentorina Helsinki Incubatorsin yrityshautomo-ohjelmissa. Hautomo-ohjelmien ensimmäisellä kierroksella hän mentoroi NEXUS-ohjelmaan osallistunutta IdealAQ-tiimiä (ent. NAPA), joka sai 700 tuhatta euroa rahoitusta Business Finlandilta. Tällä kierroksella Friedlander mentoroi HemmaKotia, alustaa joka yhdistää ihmiset erinäisten kotiliitännäisten palveluiden tarjoajiin, kuten ikkunoiden puhdistajiin, koirankävelyttäjiin ja jopa sisustussuunnittelijoihin. “Alustaa rakentaessa on tärkeintä keskittyä ensiksi ydinominaisuuteen. Saa se nappiin, ja koukuta asiakkaasi ja tekemällä sen löydät tuotteesi markkinasopivuuden, helpottaen myöhempää laajentumista”, hän toteaa.
Friedlander on vieraillut Suomessa säännöllisesti vuodesta 2016 ja on nähnyt sinä aikana Suomen startup-ekosysteemin varttuneen merkittävästi. Peliteknologian herruuden lisäksi Suomessa on monia kestävyyden edelläkävijöitä ja jopa avaruusteknologiaan on suomalaisilla yrityksillä uniikkeja näkökantoja ja anteja. Useamman maan startup-ekosysteemissä vaikuttaneena Friedlander esitää, että suomalaisten yrittäjien pitäisi huomioida paikallisen kontekstin vahvuudet: “Suomalainen startup-ekosysteemi ja yrittäjähenki on hyvin erilainen muihin maihin verrattuna. Tämä on rehellinen kulttuuri. Ihmiset yleensä myyvät vain sitä minkä tuntevat… ja se on hyvin nöyrää siitä näkökulmasta”, hän pohtii. Friedlander näkee osallistumisensa Helsinki Incubatorsin toimintaan mahdollisuutena tutustua uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin ja kokee muiden mentorien laadun ja heidän verkostojen olevan vertaansa vailla. “Näkemäni mukaan, muilla hautomo-ohjelmilla ei ole näin ammattitaitoisia mentoreita… Mentorit ovat mahtavia, oppilaat ovat mahtavia ja itse ohjelma on oppimiskokemus kaikille. Nautimme aidosti täällä olemisesta”, hän hehkuttaa
Tämä on vain lyhyt tiivistelmä ja koko haastattelu on luettavissa englanniksi tästä!