Helsinki Incubators Mentori Mirva Nevalainen - “Haluan nähdä positiivista muutosta ja mahdollisuuksia kaikkialla”

Helsinki Incubators-mentori Mirva Nevalaisella on uniikki yhdistelmä analyyttista ajattelua, visionäärimaailmankuvaa ja horjumaton positiivinen asenne. Hän on positiivisen muutoksen katalysti, joka etsii jatkuvasti uusia mahdollisuuksia vaikuttaa. “Haluan nähdä positiivista muutosta ja mahdollisuuksia kaikkialla… Minulla on positiivinen ajatusmaailma ja tykkään energisoida ihmisiä”, hän kertoo. Nevalainen on aina pallotellut osa-aikaista yrittäjän työtään ja tavallista työtään ja kertoo itsekurin ja -motivoimisen olevan avain molempien pyörittämiseen samanaikaisesti. Nevalainen korostaa myös ajanhallinnan tärkeyttä yrittäjänä: “Ajanhallinta ei ole kovin helppoa, etenkin jos aloitat jossakin uudessa roolissa ja sinun täytyy oppia tuntemaan esimerkiksi upouudet tuotteet ja työkalut… Kannattaa miettiä etukäteen, paljonko omaa aikaasi olet valmis sijoittamaan.”

Ajanhallinta, tehokkuus ja sisukas ajattelutapa ovat kaikki tärkeitä elementtejä, mutta Nevalainen pitää yrityksen aloittamisessa tärkeimpänä sijoittaa kaikki mahdollinen aika etsimään asiakkaita, jotka tarvitsevat tuotettasi tai palveluasi. Hän korostaa asiakaskyselyiden tärkeyttä, koska ne selventävät sinulle itsellesikin, mitä ongelmaa pyrit ratkaisemaan ja miten sitä ongelmaa pyrit ratkaisemaan, tuoden selkeyttä elämään. Häneltä kysyttäessä, miten hän ohjeistaisi nuorempaa itseään, Nevalainen vastasi hänen ohjeistavan itseään olemaan arkailemattomampi ja selvittämään, mitkä hänen parhaat taitonsa ovat.

Sosiaalisesti tietoisen TREMOR-yrityshautomo-ohjelman mentori Nevalainen toimii lisäksi monen yrityksen hallituksessa, tarjoten heille asiantuntevaa ohjeistusta toisistaan paljonkin eroavilla aloilla. Helsinki Incubators-ohjelmia Nevalainen kommentoi “Olen huomannut, että Helsinki Incubators-ohjelmat eivät keskity vain liiketoimintamallien kehittämiseen, vaan ovat vannoutuneet kehittämään osallistujia enemmän. Esimerkiksi työpajojen aiheet käsittelevät hyvin mielenkiintoisia ja tärkeitä aiheita, kuten yrittäjien hyvinvointia, liikemaailman etiikkaa, ja niin edelleen.” Ohjelman nykyisiä ja tulevia osallistujia Nevalainen kehottaa olemaan avaramielinen liikeideoidensa suhteen. Kun hän itse aloitti yrittäjän taipaleensa, näytti hänen alkuperäinen ideansa hyvin erilaiselta, kuin mihin hän on nyt päätynyt. Mutta motivaatio yrityksen takana on pysynyt: positiivisen muutoksen tekeminen: “Alussa koin yrittäjyyden olevan kyse vapaudesta ja mahdollisuudesta tehdä omia päätöksiä. Mutta, nyt arvostan yritykseni sosiaalista vaikuttavuutta”, hän selittää. Helsinki Incubators-toimintaan osallistuminen on todistautunut Nevalaiselle ainutlaatuisena mahdollisuutena verkostoitua samanmielisten ja -henkisten yrittäjien kanssa ja oppia heidän ainutlaatuisista näkökulmistaan sosiaalisten ongelmien ratkaisuun.

Tämä on vain lyhyt tiivistelmä ja koko haastattelu on luettavissa englanniksi tästä!

The University of Helsinki's entrepreneurship programmes, the Helsinki Incubators, provides support and opportunities for bold thinkers in the Helsinki Metropolitan Area interested in taking their ideas and turning them into impactful ventures. Interested in getting involved in our pre-incubators and incubators? Subscribe to our newsletter for updates on when the next calls open.