Helsinki Incubators-Mentori Aline de Santa Izabel: “Voin auttaa tutkijoita näyttämällä heille mahdollisuuksia"

Aline de Santa Izabel on yrittäjä, biotieteiden asiantuntija, teknologiainnovaatiokeskittymä Comparen innovaatioekosysteemi- ja kumppanuuspäällikkö sekä yksi Helsingin yliopiston kiertotalouteen ja kestävyyteen keskittyvän Biosphere-yrityshautomo-ohjelman mentoreista. Itseään hän kuvailee yleisosaajaksi, tutkimusmatkaijijaksi ja elinikäiseksi oppijaksi. Hänen mielestään yrittäjän polku on täynnä kauneutta, joka muodostuu ikimuistoisista hetkistä, niin hyvistä kuin huonoistakin.

“Startup-aikoinani jokainen saavutus, joka kehitti tiimimme tuottetta ja sai meille kumppanuushankkeita, tuntui mahtavalta. Mutta myöhemmin tulin ymmärtämään, että virheemme ja tiukat paikat, joista välillä löysimme itsemme, olivat loppujen lopuksi myös hyviä kokemuksia”, hän selittää.

Innovaatioekosysteemien ja biotieteiden lisäksi de Santa Izabel tuntee myös tutkimusyrittäjyyden maailman kuten omat taskunsa. “Olen tutkija, josta tuli yrittäjä. Urani alkoi akateemisessa maailmassa ja minulla on kolme maisterin tutkintoa eri aloilta: kaksi tieteeseen liittyvää ja yksi yrittäjyyteen ja innovaatioon liittyvä tutkinto”, hän kertoo. Uransa edetessä hän kertoo kuitenkin halunneen jättää jälkensä akateemisen tutkimuksen raamien ulkopuolella. “Rakastan tutkijuutta ja tiedettä, mutta halusin käyttää tietämystäni löytääkseni keinoja kiihdyttääkseni merkittävää kehitystä yhteiskunnassa… Siksi aloin yrittäjäksi, edistääkseni innovaatiota laajemmin”, hän toteaa.

Mentorointia yliopiston tutkimusyrittäjyyteen keskittyvissä ohjelmissa de Santa Izabel pitää luonnollisena seuraavana askeleena. Hän on iloinen saadessaan auttaa tutkijoita näkemään ideansa kaupallistamisen mahdollisuudet, joita hän ei itse huomannut ollessaan tutkija. “Kun olin itse tutkija, en tiennyt että olisin voinut alkaa yrittäjäksi. En huomannut sitä urapolkua, ja olisin aloittanut matkani yrittäjyyden polulla aikaisemmin, jos olisin vain tiennyt”, hän sanoo.

De Santa Izabel kuvailee Helsinki Incubators -yrittäjyysohjelmia erinomaiseksi turvasatamiksi, jossa tutkijat voivat irrottaa itsensä tutkimustyöstä ja arvioida yrittäjyyden kannattavuutta heidän ideansa kohdalla. Tämän lisäksi tiimi tarvitsee usein apua esimerkiksi asiakaskunnan ja liiketoimintasuunnitelman saralla.

“Yhdellä mentorimallani tiimillä on uniikkeja ideoita, joten aluksi he luulivat, että heidän ratkaisu oli hyvä, ja että heidän pitäisi vain keskittyä teknologian kehittämiseen… Tietenkin ainutlaatuisuus on tärkeä asia, mutta yrittäjyydessä on kyse myös niistä asioista, joita rakennat sen ympärille. Mentoreina emme pyri tekemään työtä tiimien puolesta, vaan osoitamme heitä oikeaan suuntaan… Monta osaa pitää saada järjestykseen - se on kuin palapeli”, hän sanoo.

Tämä on vain lyhyt tiivistelmä ja koko haastattelu on luettavissa englanniksi tästä!

Helsingin Yliipiston Helsinki Incubators-yrittäjyysohjelmat tarjoavat tukea ja mahdollisuuksia rohkeille ajattelijoille pääkaupunkiseudulla kehittämään omista ideoistaan vaikuttavia yrityksiä. Haluatko liittyä meidän uteliaiden ja motivoituneiden tekijöiden yhteisöön? Lue lisää alta ja hae meidän kevään temaattisiin hautomo-ohjelma hakuihin!

NEXUS — Kestävän kehityksen, syväteknologian ja tekoälyn pioneereille. Hae 14. huhtikuuta mennessä!

Biosphere — Ympäristöystävällisten ratkaisujen ja kiertotalouden kehittäjille. Hae 1. toukokuuta mennessä!

TREMOR — Yhteiskunallisen muutoksen tekijöille yhteisön, kasvatuksen, hyvinvoinnin, ja juridiikan aloilla. Hae 17. huhtikuuta mennessä!