Helsinki Incubators alumnitiimi OptiWood: “Toivon todella, että tämä muuttaisi jotain metsäalalla”

Tervetuloa sarjaamme, jossa esittelemme Helsinki Incubatorsin osallistujia ja alumneja. Tällä kertaa OptiWoodin Jiri Pyörälä & Tommi Niinimäki kertoivat meille, miten heidän osallistumisensa esihautomoon sai muuten kiireisen kaksikon istumaan säännöllisesti alas, miettimään & kehittämään yhdessä puuanalyysiratkaisuaan.

Yliopiston Maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan tohtoritutkija ja Paikkatietokeskuksen tutkija Jiri Pyörälä on pitkäaikaisen ystävänsä Tommi Niinimäen kanssa OptiWoodin perustajat. Parivaljakko osallistui puun laatua ennakoivalla ratkaisullaan Helsinki Incubatorsin Compass-esihautomo-ohjelmaan, joka keskittyy kehittämään aikaisen tason ideoita syväteknologian, tekoälyn ja kestävyyden saralla.

Pyörälän mukaan yli puolet kaadetuista puista joutuu loppujen lopuksi toissijaiseen käyttöön, koska puun laatua ei ole pystynyt määrittämään etukäteen. OptiWood pyrkii ratkaisemaan juuri tätä ongelmaa Pyörälän väitöskirjaan perustuvalla laserkartoitusmenetelmällä, joka hyödyntää tekoälyä, koneoppimista ja 3D-pistepilvitietoaineistoja ennustaakseen yksittäisten puiden laadun. Pyörälä kertoo, että OptiWoodin ratkaisun avulla sahaamot voivat välttää “vääränlaisen” puutavaran kaadon. “Toivon todella, että tämä muuttaisi jotain metsäalalla”, hän tiivistää.

Ohjelman lyhyestä, kaksikuukautisesta kestosta huolimatta Pyörälä ja Niinimäki kumpikin ovat samaa mieltä, että ohjelmaan osallistuminen edisti ideaansa paljon nopeammin kuin he olisivat ikinä voineet kuvitellakaan.“Liiketoimintamallista meillä oli aloittaessamme vain hyvin alustava käsitys”, Pyörälä paljastaa. Henkilökohtaisella tasolla Pyörälä lisäsi arvostaneen taukoa hänen kuvailemastaan “akateemisesta kuplasta”. Hän kertoo ohjelmaan osallistumisen antaneen uuden käsityksen siitä, miltä hänen suorittamansa tutkimustyö näyttää ulkopuolisen silmissä, samanaikaisesti tutustuttaen hänet moniin yrittäjille tärkeisiin termeihin ja ideoihin. Kokonaisuudessaan osallistumista hän kuvaili “valaistavana”.

Ohjelman aikana OptiWood osallistui ohjelman finaaliin, jossa OptiWood julistettiin illan pitchauskilpailun - ja ohjelman parhaaksi tiimiksi. Siitä ei mennyt kauaakaan, että OptiWood Technology Oy oli perustettu Pyörälän ja Niinimäen toimesta. Miltä OptiWoodin tulevaisuus näyttää? “Välitön tavoite on nyt löytää ensimmäinen potentiaalinen asiakas”, Pyörälä kertoo, Niinimäen lisäten kaksikon keskittyvän myös palvelun jalostamiseen helppokäyttöisyyden ja hyödyn nimissä.

Tämä on vain lyhyt tiivistelmä ja koko haastattelu on luettavissa englanniksi tästä!

Lisätietoa

Helsingin yliopiston yrityshautomo-ohjelmat, Helsinki Incubators, tarjoavat tukea ja mahdollisuuksia pääkaupunkiseudun rohkeille ajattelijoille, jotka ovat kiinnostuneita toteuttamaan unelmansa yrittäjyyden muodossa. Kiinnostaisiko sinua osallistua esi-hautomo- tai hautomotoimintaan? Lue lisää ja hae mukaan keväällä alkaviin hautomo-ohjelmiimme:

NEXUS — Kestäville ratkaisuille teknologiassa ja tekoälyssä. Hae 14. huhtikuuta mennessä!

Biosphere — Vaikuttavia ratkaisuja bio- ja kiertotalouteen. Hae 1. toukokuuta mennessä!

TREMOR — yhteiskunnan, koulutuksen, hyvinvoinnin, yhteisöjen ja lainsäädännön pioneereille. Hae 17. huhtikuuta mennessä!