Haku 4. Terkko Health X ohjelmaan on auki

Kunnianhimoisia alkuvaiheen tiimejä, joilla on tavoitteena luoda vaikuttavia ratkaisuja todellisiin terveysalan ongelmiin kehotetaan hakemaan ohjelmaan 11.9. mennessä.

Neljättä vuotta järjestettävä ohjelma on vakiintunut ponnahduslaudaksi innovatiivisille tutkimuspohjaisille ideoille terveys- ja biotieteiden alalla.

Helsinki Incubators yhteistyössä kumppaneidensa Terkko Health Hubin ja Helsinki Think Companyn kanssa kutsuu kaikkia pääkaupunkiseudun terveysalan innovoijia hakemaan kehitteillä olevien ideoidensa kanssa mukaan maineikkaaseen terveys- ja biotieteiden esihautomo-ohjelmaan, Terkko Health X:ään. 24.9 - 4.11. järjestettävä ohjelma tarjoaa osallistujille tilaisuuden aloittaa vaikuttavien, tutkimukseen perustuvien ratkaisujen kehittäminen todellisiin terveysongelmiin.

Intensiivinen, ilmainen kaksikuukautinen ohjelma koostuu 12 asiantuntijoiden vetämästä työpajasta, joissa osallistujat oppivat yrittäjyyden perusteita terveysalan näkökulmasta ja vievät ratkaisunsa teoreettisesta lähtökohdasta konkreettiseen käytäntöön. Lisätietoja ohjelmasta ja sen tarjonnasta löytyy täältä.

Ottaen huomioon, että terveysalan innovaatiot vaativat huomattavasti enemmän aikaa kehittämiseen ennen lanseerausta kuin mitä Terkko Health X voi tarjota, tämän vuoden tulevia Terkko Health X -alumneja tullaan kehottamaan jatkamaan yrittäjyysmatkaansa hakemalla SPARK Finland -ohjelmaan Terkko Health X -ohjelman päätyttyä.

Todistetusti menestyksekästä toimintaa

Vuonna 2019 ensimmäistä kertaa järjestetyssä Terkko Health X:ssä on nähty, kuinka monet sen alumnit ovat kehittäneet ideoitaan menestyksekkäiksi yrityksiksi. Ohjelman läpikäyneistä 26 tiimistä 70 %:lla on edelleen aktiivista toimintaa, ja useat ovat saaneet merkittäviä sijoituksia huippurahoitusyhtiöiltä.

Esimerkkejä menestyksekkäistä tiimeistä ovat AnalysisMode, joka tarjoaa online-laboratorioympäristösimulaattoreita, jotka auttavat tutkijoita suunnittelemaan kokeita ja ennustamaan epäonnistumisia, sekä Finnadvance, jonka Organ-On-Chips-ratkaisut auttavat lääketutkimuksessa ja -kehityksessä jäljittelemällä erilaisia ihmis- ja eläinkudoksia testausta varten. Molemmat tiimit ovat olleet mukana vuoden 2020 Terkko Health X -ohjelmassa, ja ne ovat parhaillaan aktiivisesti mukana Helsinki Incubatorsin terveysalan ratkaisujen kehitysohjelman viimeisessä vaiheessa, Health Incubator Helsingissä.

Ohjelman haku käynnistyi jo 15.8., ja Helsingin yliopiston neurotieteen ja psykobiologian translaatiolääketieteestä valmistunut projektipäällikkö Liina Laukkanen on käynyt läpi tämänvuotisen ohjelman ensimmäisiä hakemuksia suurella mielenkiinnolla ja yhtä suurella mielenkiinnolla seuraavien hakemusten saapumista ja läpikäyntiä. Laukkanen on myös erittäin tyytyväinen ohjelman tukemiseen sitoutuneeseen asiantuntijaryhmään ja luottaa siihen, että heidän tuomansa monipuolinen alan tuntemus auttaa varmasti tämän vuoden osallistujaryhmää saavuttamaan täyden potentiaalinsa.

Hakemukset ovat parhaillaan auki, ja vähintään kahden hengen tiimejä, joilla on varhaisen vaiheen ratkaisuidea, pyydetään hakemaan 11. syyskuuta mennessä. Hakijoilta ei edellytetä yhteyttä Helsingin yliopistoon voidakseen osallistua. Hakemuksiin on liitettävä lyhyt esittely ideasta ja sen ratkaisemasta ongelmasta. Hakulomakkeen pääsee täyttämään tästä linkistä.

Liina Laukkanen, Terkko Health X -ohjelman projektipäällikkö

Email: liina@terkko.fi